חדשות בארץ

בעקבות התאונות הקטלניות: כביש 90 יהפוך לדו-מסלולי

שר התחבורה ישראל כץ הנחה היום את הנהלת משרדו וחברת "נתיבי ישראל" להגיש לו בתוך 30 יום תכנון ראשוני של המגה-פרויקט לכביש 90, שייקרא "חוצה ישראל מזרח". כץ מתכוון להביא את התוכנית לאישורה של הממשלה

כביש 90 באזור ים המלח (צילום: הדס פרוש)כביש 90 באזור ים המלח (צילום: הדס פרוש)
אא

שר התחבורה ישראל כץ הורה לגבש תוכנית לאומית אסטרטגית להפיכת כביש 90 לציר האורך המזרחי של ישראל. התוכנית תכלול את שדרוגו של הציר מכביש חד-מסלולי לכביש בעל שני נתיבים בכל כיוון – מאילת ועד אצבע הגליל – עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון.

היוזמה לתוכנית החדשה מגיעה על רקע התאונות הקטלניות שהתרחשו בכביש בעת האחרונה, במהלכן נהרגו 17 בני אדם בשלושה שבועות. ביום ראשון שעבר נהרגו שישה פועלים פלסטינים ממזרח ירושלים כאשר משאית התנגשה במיניבוס ההסעות בו נסעו בסמוך לצומת פצאל שבבקעה. חמישה ימים קודם לכן נהרגו שמונת בני משפחת עטר מהיישוב פסגות – יריב ושושי וששת ילדיהם – בתאונה שאירעה סמוך לים המלח, לאחר שג'יפ התנגש חזיתית ברכב בו נסעו. ב- 18 באוקטובר נהרגו כפיר ושירה אביטן מקצרין עם בתם התינוקת גאיה סמוך לשפך נחל זוהר בים המלח, לאחר שאוטובוס סטה מנתיבו והתנגש ברכבם.

בדיון מיוחד שנערך היום (ראשון) במשרד התחבורה הנחה כץ את הנהלת משרדו ואת חברת "נתיבי ישראל" להגיש לעיונו בתוך 30 יום תכנון ראשוני של המגה-פרויקט לכביש 90, שייקרא "חוצה ישראל מזרח". השר הודיע כי בכוונתו להביא את התוכנית לאישורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובהמשך לאישורה של הממשלה.

במסגרת המיזם החדש, הדרכים המתחברות לכביש 90 יהפכו גם הן לכבישים דו-מסלוליים, בעלי שני נתיבים לכל כיוון. בנגב, מדובר בכביש 25 בין דימונה לבאר שבע, עד מחלף נבטים וכביש 6 דרום; בדרום, יורחבו כביש 1 בין ים המלח לירושלים וכביש 31 בין נווה זוהר לערד; במרכז, מדובר בהרחבתו של כביש 505 – בין בקעת הירדן, תפוח, אריאל, מחלף קסם וכביש 6; בצפון, כביש 71 בין בית שאן, עוקף עפולה, עד צומת הסרגל, נחל עירון וכביש 6; ובגליל, הכביש בין עמיעד ליוקנעם.

בנוסף, כץ הורה ל"נתיבי ישראל" לזרז את ביצועם של 17 פרויקטים בהיקף של 170 מיליון שקלים, שנועדו לטפל במוקדי סיכון ובפניות שמאלה לאורך כביש 90. פרויקטים אלו כוללים, בין היתר, הקמת כיכרות, הסדרת כניסות ליישובים, הסדרה ורמזור של צמתים, התקנת מעקות בטיחות, טיפול באפיקי נחלים ובולענים באזור ים המלח וביצוע מעברים תת-קרקעיים של הולכי רגל.

עד להשלמתו של המיזם השאפתני, הנחה כץ את אנשי משרדו לבחון פתרונות זמניים. בתקופת הביניים יוקמו הפרדות קשיחות, במקטעים שונים של הכביש. בטווח הקצר יוצבו הפרדות רכות על הפסים הלבנים, במקומות בהם ניתן לבצע זאת, תוך ניצול השוליים. על פי התוכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים, אמצעי בטיחות רכים, תותקן תאורה במקומות חיוניים, ויוקמו מפרצי חנייה בקטעי כביש ארוכים.

במקביל, משרד התחבורה יפנה למשטרת ישראל בבקשה לתגבר את האכיפה לאורך כל כביש 90 ולגבש תוכנית של כל האמצעים הנדרשים לתגבור קבוע לאורך כל מוקדי הסיכון בכביש.

"שדרוג כביש חוצה ישראל-מזרח נובע מראייה לאומית אסטרטגית", אמר כץ, "שכן הכביש אמור להתחבר לרשת הארצית של כבישים ומסילות ברזל שתחבר בין קצות המדינה ותאפשר זמני נסיעה קצרים בין המרכז לצפון ולדרום".

תגיות:משרד התחבורהכביש 90

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה