השואה

ניצלתי מידי הנאצים בזכות... פירוש הרשב"ם על פרשת מקץ

"גם כיום, אחרי שנים כה רבות, אינני יכול להשתחרר מן המחשבה שקטע זה, בפירושו של הרשב"ם, הציל אותי מידיהם של הנאצים", אמר ניצול השואה בהתרגשות

  • כ"ו כסלו התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דרמשטט, גרמניה – בין שתי מלחמות העולם. מאחר ולא היה קיים במקום מוסד יהודי, למדו גם ילדי היהודים במסגרת בית הספר העממי המקומי (וכמה טראגית העובדה הבאה: רק בשנת תרצ"ד, כאשר השלטון הנאצי הורה על הפרדה מוחלטת בין התלמידים הגרמנים ליהודים, נפתח בית ספר יהודי במקום).

למה היתה שואה? תשובתו המחזקת של הרב שך

ניצלתי מהיטלר, ו-3 המילים הללו הצילו אותי מהתהום

אולם, גם בבית הספר הכללי הוקדשו שעות אחדות בכל יום ללימודי 'דת', כאשר הגאון רבי אליעזר ורהפטיג זצ"ל – לימים מייסד ישיבת 'חיי עולם' בלונדון – משמש כמורה דת לתלמידים היהודים שלמדו באותו בית ספר. בין התלמידים נמנה הילד אשר וסרטייל – לימים עורך 'שמירת שבת כהלכתה' ומתרגם ביאור רד"צ הופמן על התורה.

בפרשת 'מקץ' למדו את הפסוק: "ויגשו אל האיש אשר על בית יוסף וידברו אליו פתח הבית" (מג, יט) עם פירוש הרשב"ם: "פתח הבית – קודם שנכנסו".

"מה מבקש הרשב"ם להדגיש ב'קודם שנכנסו'?", שאל המלמד, ותיאר בדרמטיות לתלמידיו כיצד סירבו האחים הקדושים להיכנס פנימה, משום שבמקרה של איום וסכנה יקשה עליהם להתמודד בתוך הבית – לכן ביכרו להתעכב "פתח הבית" וזו הדגשת הרשב"ם "קודם שנכנסו".

ט"ו חשוון, תרצ"ט.

הנאצים החריבו את בית הכנסת של דרמשטאט – מה שיוודע בהמשך כ'ליל הבדולח'. היהודים, מזועזעים, פנו לבתיהם. גם הבחור אשר – שהזוועה פגשה אותו בגיל שבע עשרה בסך הכל – צעד הביתה.

וכך הוא מספר בחיבורו 'ברכת אשר': "משהתקרבתי למאפייה שבפינת הרחוב, בא אלי אדם מבוגר והזמין אותי באדיבות רבה להיכנס למאפייה, ומכיוון שדיבר באדיבות, הלכתי אחריו".

האם השואה הגיעה רק בגלל ההתבוללות או עוונות הדור? לא. הרב זמיר כהן מסביר מדוע קורים אסונות לעם ישראל:

"הוא עלה לפני את שלוש המדרגות שהובילו למאפייה, ואז שמתי לב שבפנים הדלפק פנוי לגמרי, ומאחוריו עומדים שלושה שוליות בבגדי אופים וממתינים, ורק אז הבזיקה המחשבה שהם מתכוונים להרע לי – נזכרתי בתיאורו הדרמטי של רבי אליעזר ורהפטיג ז"ל, מורי בבית הספר, שהסביר יפה למה לא נכנסו בני יעקב לבית יוסף.

"שאלתי את האיש באדיבות, 'ובכן, מה אתה רוצה שאעשה כאן?' ואז תפס אותי הגוי ורצה להכניס אותי בכוח. דחפתי אותו בכל כוחי וידיו החליקו ממעיל הגשם החלק שלי והוא נפל אחורנית, ובכך חסם את הדלת בפני הצעירים. ואני רצתי – הייתי אצן טוב – ונעלמתי בביתה של משפחת 'קצובר' היהודיה שגרה בסמוך.

מצמרר: ווויתר לאחיו על התפקיד המכובד - וניצל מהנאצים

בזכות הפסוק בפרשת ניצבים - ניצלתי ממוות בטוח באנטבה

"קשה לדעת מה היה קורה, אם לא הייתי נזכר באותה השנייה בביאורו החי של רבי אליעזר ורהפטיג ז"ל... גם כיום, אחרי שנים כה רבות, אינני יכול להשתחרר מן המחשבה שקטע זה, בפירושו של הרשב"ם, הציל אותי מידיהם של הנאצים ימ"ש".   

איך נשארים מאמינים אחרי התופת? הרב לאו ב-4 דקות מטלטלות:

(קרדיט סרטון: ערוץ אורות)

לתכני אמונה ושואה, לחצו כאן.

מתוך 'מוסף שבת קודש', יתד נאמן.

תגיות:נאציםשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה