הלכות ומנהגים

מאיזה גיל אפשר ללמוד קבלה?

  • כ"א טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב, מאיזה גיל מותר ללמוד קבלה? מה דעת הרב עובדיה יוסף זצ''ל על זה? תודה

תשובה

שלום רב,

הנה מבואר בדברי רבותינו, שכדי להתחיל ללמוד קבלה, צריך קודם כל למלא כרסו בש"ס ופוסקים (ראה שפתי כהן יורה דעה סימן רמו סק"ו, וחיי אדם כלל י סעיף יב), וצריך לזה קדושה וטהרה וזריזות ונקיות (שפתי כהן שם), ושיהיה ירא שמים גדול (ראה חיי אדם שם).

ויש שכתבו שלא ללמוד קבלה עד שיהא בן ארבעים שנה, כמו ששנינו (מסכת אבות פרק ה משנה כא) בן ארבעים לבינה (שפתי כהן שם). ויש שכתבו שמותר ללמוד קבלה מגיל עשרים ומעלה, ובתנאי שהוא נשוי. ואם אינו נשוי אסור לעולם (רבי מאיר פאפירש זצ"ל בספר אור צדיקים סימן כב אות ל, הובא בכף החיים סימן קנה סוף אות יב).

ויש אומרים שזהו בסתם אדם, אבל אם הוא תלמיד חכם שיראת חטאו קודמת לחכמתו, ושוקד על לימודו, ומתנהג ביראת ה' ובקדושה, וגם הוא חכם ומבין מדעתו, וידיו רב לו בש"ס ובפוסקים, ויודע להרחיק ההגשמה ח"ו, אפילו הוא רווק ופחות מעשרים שנה, אם נפשו נכספה ללמוד בתורת הקבלה, אין למונעו מללמוד קבלה (שו"ת יביע אומר חלק י' חלק יורה דעה סימן כג בשם שו"ת שמחת כהן).

וגם מי שעומד בתנאים הנ"ל, צריך להיזהר ללמוד רק מתלמיד חכם מקובל אמיתי שיראת ה' היא אוצרו. וצריך שידע באופן ברור שהמלמד בקי בהקדמות אמיתיות של תורת הנסתר, כי בלעדי זאת יצא שכרו בהפסדו, כי הוא עלול בנקל לטעות, ולקצץ בנטיעות (שו"ת יחוה דעת חלק ד' סימן מז).

בהצלחה רבה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורת הנסתרקבלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה