חברה והשקפה

למה בתורה יש כל כך הרבה עונשים והוצאות להורג אכזריים כל כך?

  • ג' טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום וברכה, התורה גדושה בתיאורים ברוטליים של ענישות מסוגים שונים כמו סקילה באבנים, חנק וכו'.. יש לי כמה שאלות לגבי זה: 1. תאורטית, אם כל עם ישראל יחזור עכשיו בתשובה וכולם יחיו לפי התורה האם זה אומר שנחזור למנהגים הקדומים והאכזריים האלו? 2. איך מתיישב כל הנושא של בחירה חופשית עם כל העונשים הכבדים. האם אדם צריך לבחור לשמור שבת או שהוא ישמור אותו מתוך פחד של הוצאה להורג אכזרית. 3. ישנן הרבה מצוות שנועדו לעורר רחמים בנשמה היהודית (כמו למשל מצות שונות הקשורות לצער בעלי חיים). האם מצבים בהם כל העם השתתף בהוצאה להורג לא עושה את האפקט ההפוך? הרי גם אם כתוב שאין עליהם דם עדיין זה בהכרח יהפוך את האדם לאכזרי יותר. במיוחד אנשים שיש להם נטיות להתאכזר, זה וודאי מעורר אצלם את הצד האפל שבהם. 4. האם מוסלמים קיבלו השראה מן התורה לגבי כל מיני עונשים והוצאות להורג אכזריים ורשמו את זה בקוראן? אשמח לקבל תשובה מפורטת ולא הסבר כללי שפעם הייתה תקופה אחרת. כי הרי תורה רלוונטית לכל הזמנים תודה מראש

תשובה

שלום וברכה,
 
רחוקה תורתנו מרחק שמים מארץ מדרך הגויים הרצחנים עליהם שמעת. הרי על התורה נאמר - "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"!
 
1. בגאולה השלמה לא יהיה עוד רשע בעולם, ולא נצרך למיתות משונות.
2. ההריגה היא רק אם הוא חוטא בפרהסיה בפני עדים, כלומר מורד במצוות.
3. הריגה לא היתה נפוצה. חז"ל אומרים שבית דין שהיתה הורגת אפילו פעם בשבעים שנה היתה נקראת "קטלנית"...
4. המוסלמים היו שופכי דמים גם לפני האיסלאם, וידועים כתרבות של אנשים חמי מזג. היהודים תמיד היו ידועים כרחמנים ביישנים וגומלי חסדים.
 
התורה לא ניתנה כדי לפגוע ולהרוג. רחוק מכך. רק בגלל שרבו החוטאים, פסקו בתי דינים מישראל, כי אין מטרה לתורה להחריב את העולם.
 
העונשים של בית-דין נועדו לשמור על המסגרת הקיימת, ולא לכפות את התורה אלא ברצון העם. התנ"ך מגלה לנו כיצד פעם אחר פעם בחר העם לשוב בתשובה אל ה', ולא מתוך כפייה אלא מרצון ושמחה.
 
יתירה מזו, התורה דורשת שלא להקל ראש בדיני נפשות. לשם כך ההלכה קובעת שכדי לדון דיני נפשות צריך 23 דיינים (באף מדינה בעולם לא שמענו שמציבים כל כך הרבה דיינים כדי לדון בחייו של אדם אחד), ההלכה דורשת שיהיו שני עדים, ושהעדים הללו גם יתרו בחוטא לפני כן, ויבקשו ממנו להפסיק לחטוא - כדי להציל את נפשו, ורק אם החוטא משיב לעדים שהוא יודע את הדין, והוא רוצה לההרג עליו "על מנת כן אני עושה", רק אז נגזר דינו, כי כוונתו היא למרוד בתורה ובמצוות ולפגוע במסגרת של התורה.
 
ראה בבקשה כאן:
 
אני ממליץ לך לחפש בגוגל ולקרוא את החוברת "שיחה גורלית".
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה