הלכות ומנהגים

האם צריך לצום על נפילת ספר תורה?

  • ח' כסלו התשע"ה 
אא

שאלה

אני הולכת כל שבת לבית הכנסת, וזה בית כנסת מרכזי מאוד בעיר שלי. ספר התורה נפל מידי האיש שמחזיק אותו, נאמר לנו שכל יושבי בית הכנסת צריכים לצום. מה צריך לעשות חוץ מלצום? תודה רבה רבה

תשובה

שלום רב,

אין חיוב מן הדין על מתפללי בית הכנסת שראו את נפילת ספר התורה לצום.

ומכל מקום טוב הדבר לאדם בריא להתענות, אולם לתשושי כח (וכל שכן מעוברות ומניקות שהיו בעזרת נשים) אין להחמיר. וכל שכן לתלמידי חכמים או מלמדי תינוקות, וכן פועלים ופקידים ושאר שכירים שלא יחמירו בזה להתענות, אלא יתנו פדיון התענית לצדקה.

אכן מי שנפל מידו ספר תורה צריך להתענות יום אחד (אלא אם כן הוא חולה שאז יש לפוטרו), ומכל מקום אם הוא מלמד תינוקות או פועל ושכיר, יוכל לפדות התענית. והוא הדין לתלמיד חכם כשקשה לו להתענות.

ומה טוב ומה נעים לקהל בית הכנסת שראו בנפילת ספר התורה שיתאספו כולם יום אחד בבית הכנסת, וינהגו תענית דבור וילמדו שם במשך כל היום, וזה הרבה יותר חשוב מתענית (כל האמור הוא מתוך שו"ת יביע אומר חלק ב' חלק אורח חיים סימן כח).

בשורות טובות,

הלל מאירס
 


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:ספר תורהבית כנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים