הלכות ומנהגים

הלכות נקיות

  • י"ג חשון התשע"ה
אא

שאלה

קראנו באתר שלכם ב5 דקות תורה ביום את ההלכה הבאה: ו. כָּל אָדָם יַקְפִּיד לְנַקּוֹת אֶת עַצְמוֹ הֵיטֵב לְאַחַר עֲשִׂיַּת צְרָכָיו, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה גוּפוֹ נָקִי וְטָהוֹר בְּשָׁעָה שֶׁמַזְכִּיר דְּבָרִים שֶׁבִּקְדֻשָּׁה. וְרָאוּי שֶׁיִרְחַץ אֶת אוֹתוֹ הַמָּקוֹם בְּמַיִם, אוֹ יְנַגֵּב בְּמַגְבוֹנִים לַחִים. שֶׁהֲרֵי אֲפִילוּ אִם נִשְׁאַר מְעַט צוֹאָה בְאוֹתוֹ מָקוֹם, אֵינוֹ רַשַּׁאי לִקְרֹא קְרִיאַת שְׁמַע אוֹ לְהִתְפַּלֵּל וּלְבָרֵךְ. וַאֲפִילוּ שֶׁקְּצָת לֹא נָעִים לְדַבֵּר עַל הֲלָכוֹת אֵלּוּ - חַיָּבִים פַּעַם אַחַת לְהִתְגַּבֵּר עַל הַבּוּשָׁה וְלִלְמוֹד אוֹתָן. כִּי אַחֶרֶת יִתָּכֵן שֶׁאָדָם יִתְפַּלֵּל וִיבָרֵךְ בְּאִסּוּר. ---- השאלה- אם זה כן מותר בשבת להשתמש במגבונים לצורך ניקוי המקום ? אולי בעדינות? על מנת שאדם יוכל להמשיך לברך להתפלל וכו. והאם אסור לו לברך על כלום אם הוא לא נקי ?

תשובה

שלום ורכה

למי שיש צואה בפי הטבעת אסור לו לברך. אולם מעיקר הדין ברגע שהטישו נקי אין לחשוש שמא נשאר מעט. כמו כן אסור להיכנס לחרדות חלילה בעניין זה וברגע שהאדם עושה את הנורמל בעניין זה, אין לו לחשוש לכלום ותפילותיו מתקבלות ברחמים.

על כן בשבת שיש חששות בשימוש במגבון יש להשתמש בטישו כרגיל ואין לחשוש כלל. הרוצה להחמיר ישטוף עם מעט מים את המקום ולאחר מכן יתנגב ודי בכך.

אסור להיכנס חלילה ללחצים מיותרים בעניין זה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה