שאל את הרב - כללי

עדות ועדים

  • י"ב חשון התשע"ה
אא

שאלה

בס"ד כ"ו תשרי התשע"ה לכבוד הרה"ג הרב זמיר כהן שליט"א. אפנה בשאלה לעניין עדות \ חובת עדות \ החומרה בהימנעות מעדות וכד'. (הדברים קשורים לפרשת ויקרא ושעלו תוך כדי לימוד ) כפי המובא בחושן משפט סימן כ"כ. מפסוק זה למדו חז"ל את חובת הגדת העדות, כלשון "ספר החינוך" מצווה קכב, שכותרתה "מצוות עדות": להגיד העדות בפני הדיינין בכל מה שנדעהו, בין שנתחייב בעדות מיתה או ממון המועד עליו, או שיהיה הצלתו בממונו או בנפשו, שנאמר: "והוא עד או ראה או ידע אם לא יגיד ונשא עונו". בכל עניין, חובה עלינו להגיד העדות . א. אפשרות ראשונה שהעד ראה או שמע דבר מה ומחוייב להעיד לחבירו , אם נמנע מעדותו מה הדין ? ( מדובר במצב שהעד לא הוזמן ע"י דורש העדות , לעניין שכותב הרמב"ם לא תעמוד על דם רעיך ) ב. אפשרות שנייה שהעד שראה ושמע כבש את עדותו ולא בא להעיד , לאחר שהוזמן להעיד לחבירו . ככל העולה מהפסיקה ניראה כי " : "כל מי שיודע עדות לחבירו וראוי להעידו ויש לחבירו תועלת בעדותו חייב להעיד אם יתבענו שיעיד לו . מה עונשו של אדם שנמנע מעדות ועבר על איסור זה ? אודה לכמכ"ת על הבהרות לנושא הנ"ל לאסוקי שמעעתא אליבא דהילכתא . בברכת הכו"ח לכבוד התורה, ובברכת הצלחה גדולה מעומקא דליבא לכבוד הרב קובייסי משה הנוטרים 10 ראשון לציון . טל 0547927061 פקס - 03

תשובה

 

לכבוד השואל,

לא יצא לנו להעביר את הפנייה לרב זמיר כעת, ואתכם הסליחה.

 

א. ממה שכתב הרמב"ם בספר המצוות לא תעשה רצז, נראה שאם יש בכבישת העדות נזק גופני או ממוני שמגיע לחברו, יתחייב הכובש כעובר על לאו של "לא תעמוד בדם רעך".

 

אמנם להלכה עדיין צריך תלמוד אם ילקה, דיתכן והתכללות של לאו זה בלאו של לא תעמוד, הנו נחשב כלאו בכללות שאינן לוקין עליו.

 

ב. זה לשונו של הרמב"ם בספר המצוות מצוות עשה קעח:

 

"העובר על מצווה זו- והוא הכובש עדותו - חטאו גדול.

 

"והוא אמרו יתעלה: "אם לוא יגיד ונשא עונו" (שם). וזהו דבר כללי.

 

"אך אם העדות שכבשה היא עדות ממון ונשבע עליה העד תוך כבישתה - חייב קורבן עולה ויורד, כמו שבאר הכתוב (שם שם, ה-י) ולפי התנאים הנזכרים בשבועות."

 

ולמדנו מזה, שרק אם נשבע תוך כדי כבישת עדותו על ממון, חייב הוא יותר להתכפר מאשר העונש המגיע על כל ביטול עשה.

 

אבל אם כובש עדותו באופן אחר או בלי שבועה, אין זה נחשב אלא כביטול מצות עשה, אשר הכלל בזה הוא, שאם עשה תשובה (בקיום כל גדרי התשובה כראוי בחרטה, וודוי, וקבלה על להבא) אינו זז משם עד שמוחלין לו.

 

ומכל מקום, הדגיש הרמב"ם שהרי התורה הדגישה בביטול מצות עשה זה: " ונשא עונו" - הרי במידת מה היא יותר חמורה מביטול שאר מצות עשה. וזהו שכתב: "חטאו גדול".

 

ועל כל פנים, להלכה אין לנו אלא את הגדרים המחוייבים על פי הלכה, אשר ביטול הגדת עדות ג"כ נכנסת תחת הסוג של ביטול מצות עשה, וחיובו כנז"ל.

 

בברכה

 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה