הלכות ומנהגים

האם עדיף לא לקבל מתנות יום הולדת?

  • ה' אב התשע"ד 
אא

שאלה

יש לי יום הולדת ורוצים להביא לי מתנות האם זה בסדר מבחינת שונא מתנות יחיה ואפשר הסבר למשפט הזה? תודה

תשובה

שלום רב,

1. ראשית, יש להדגיש שאין שום איסור לקבל מתנות, אלא זהו רק מידת חסידות, וכמו שכתב השלחן ערוך חושן משפט (סימן רמט סעיף ה) מידת חסידות שלא לקבל מתנה, אלא לבטוח בהשם שיתן לו די מחסורו, שנאמר "ושונא מתנות יחיה". 

שנית, גם מידת החסידות שייכת רק כשאתה מקבל מבני אדם דברים שחסרים לך, משום שעדיף להשליך יהבך על ה' יתברך ולבטוח בו, אולם זה לא שייך במתנות יום הולדת, ולכן אין מניעה בזה אפילו ממידת חסידות.

2. יש בזה כמה הסברים, ומהם: רבינו בחיי בספרו כד הקמח (ערך חנופה) שהסביר, כי לא בא לידי מידה זו לשנוא המתנות ושלא לבטוח בהן, אלא משום שבוטח בהקב"ה. על כן אמר יחיה, כי הקב"ה יספיק לו טרפו ומזונו ולא יצטרך למתנות (וע"ע סמ"ע שם סק"ד).

בברכה רבה,

הלל מאירס

 


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:מתנהיום הולדת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים