חינוך ילדים

אחותי בת ה-17 מעשנת. האם לספר?

  • ט"ז תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב אני באה ממשפחה שאינם שומרי תורה ומצוות ואני חזרתי בתשובה. שני ההורים שלי מעשנים ואבא שלי למרןת זאת שונא סיגריות ואצלנו הדבר הזה ממש בדרגת יהרג ואל יעבור כלפי הילדים . אחותי [שקטנה ממני] בת ה-17 סיפרה לי לפני כמה ימים שהיא מעשנת, וכמובן ביקשה לשמור זאת בסוד. למרות טענותיי שזה לא בריא וסולדים מזה וכל הדברים הרעים שבזה היא אמרה שהיא מעוניינת להמשיך. היא טוענת שכרגע זה טוב לה והיא מספיק בוגרת. מצד שני האם אני מחוייבת לספר זאת להורי אבא\אמא , לא יודעת אם זה יגרום לה להפסיק או יכול ליהיות שרק תסתתר תעשן סתר ואגרם ליותר גרוע. הורים מצד אחד שאני כאילו ממסתירה מהם ולא מספרת על סכנה כמו שכל אחות מחוייבת ומנגד אמון ביני לבין אחותי

תשובה

לכבוד השואלת, 

השאלה אינה שאלה קלה, ואכתוב מה שנראה לי על פי הכללים המסורים לנו.

א. כדי להצליח כראוי בתחום החינוך, דרוש שהמאלפים (מורים, הורים וכו'), ישמשו דוגמא אישית למסר שהם רוצים להעביר. 

ללמד מסר לתלמידים או לילדים כאשר המאלף בוחר לעשות להיפך, אינו דרך מקובל לפי השקפת היהדות.

ולכן אם את כותבת ש"אבא שלי למרןת זאת שונא סיגריות ואצלנו הדבר הזה ממש בדרגת יהרג ואל יעבור כלפי הילדים", ובכל זאת את כותבת ש"שני ההורים שלי מעשנים" - הרי יש כאן סתירה מבחינה חינוכית, ושוב לא יכול להיות שום טענות על התלמיד/ילד אם לא יספוג את המסר הדרוש.

ב. הגמרא אומרת שאין להורה לתת מוסר חזק לילד שהוא למעלה מגיל שש עשרה - הואיל והילד כבר התבגר ומרגיש את עצמעותו, אז המוסר החזק יגרום לילד להגיב בחזרה באופן חזק להורה, ונחשב הדבר כאלו שההורה גרם לו לחטוא ולהחסיר בכיבוד הדרוש. 

אם כן לפי דבריך, שאחותך כבר בגיל 17, והיא עצמה אומרת על עצמה שהיא מרגישה כבר  מספיק בוגרת, אם כן לכאורה לא יעזור המוסר של ההורים כעת, אלא להיפך, אם יתנו לה מוסר על זה, עוד יגרמו להם עון, אם אחותך תגיב בחזקה למוסר.

אם כן, נראה שהכיבוד הורים כאן תלוי בזה: אם נראה לך שהוריך יכולים לדעת מן העובדה וידברו בנחת לאחותך ויתמכו בה כדי שתוכל להגמל מן העישון, אז אפשר להודיע להם כדי לעשות טובה זו לאחותך - לעזור לה בתהליך להגמל; אבל אם נראה לך שהוריך יגיב ו בחוזק נגד מעשה אחותך, אם כן הידיעה הזאת יכול לגרום להם לעברה, ועדיף מצד כבודם שלא לומר. 

ובד בבד תנסי את , כל פעם להזכיר לאחותך שאת כאן בשבילה, ולא כדאי בשבילה שתעשן, ואת מוכנה לעזור לה להגמל.

והשם יתן לך לראות דברים טובים ממשפחתך,

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה