שבת

שאלות לגבי שמירת שבת

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מלאכה אחרי כניסת שבת- ממש לאחר שהדלקתי נרות, שמתי לב ששכחתי לכבות את האור במקרר, והצטערתי על זה אז אחי שאל אותי מה קרה וסגר את האור (לא ביקשתי ממנו). זה היה לפני השקיעה. הבעיה שהוא גם ענה אמן כשברכתי על הנרות. אני אישית לא כיוונתי להדליק גם בשמו ואני לא יודעת אם צריך לכוון בכלל. 1.האם בעצם זה שהוא ענה אמן הוא קיבל על עצמו את השבת? (הוא לא מתפלל, ומבחינתו הוא לא כיוון לקבל את השבת כי הוא חשב ששבת באמת נכנסת רק כשיש 3 כוכבים בשמיים, והוא לא שומר בכל מקרה) והאם בכללי גבר יכול לקבל שבת בעניית אמן על הנרות? 2.בתוך המקרר היה היין לקידוש, ורוב האוכל לשבת. האם היה מותר להשתמש ביין ובמקרר במשך השבת (מבחינת הנאה מחילול)? 3. מקרה דומה קרה שהאור במקרר נדלק בטעות אבל זה היה לאחר צאת הכוכבים ממש לפני קידוש. כמובן שהם כיבו את האור אבל אני מבחינתי לא השתמשתי במקרר במשך השבת הזאת.. אבא קידש על היין שהוציא מהמקרר לאחר מכן. האם הקידוש הזה תקף והאם היה מותר לשתות מהיין הזה? ואם לא, לפחות יצאנו ידי חובת קידוש על הלחם? בנוסף בקידוש היום לא השתמשתי ביין (שנשאר בחוץ) אלא ברכתי על הלחם בלבד האם נהגתי נכון? 4. אם אני שותה רביעית (או שחצי פה מלא) מהיין בקידוש אני צריכה לברך על זה ברכה אחרונה? 5. מבחינת האיסור לעטוף אוכל כדי להרבות חום על הפלטה בשבת- מותר לשים מגבות על הסירים בשבת לפני תחילת החימום או לפני שבת כדי שהחום לא יברח? (בפלטה שלנו יש רק עוצמה אחת של חימום), אפשר לראות את הסירים מתחת למגבות אם מסתכלים מהצד (ממבט מלמעלה לא רואים אותם). (אשכנזים) 6. האם מותר להרים לרגע את המגבות כדי לבדוק מה מצב האוכל/החום ולהחזיר אותן? כנ"ל לגבי המכסה של הסיר. (אנחנו רק מחממים אוכל מבושל לגמרי) 7. האם מותר לעשות קידוש לפני צאת הכוכבים? אבא לא מתפלל בכלל (והוא מקדש), אני בד"כ מתפללת אחרי פלג המנחה 8. אם לא בטוח ששתינו רביעית מהיין האם עדיין יוצאים בקידוש על הלחם? תודה רבה וסליחה על ההטרדה!

תשובה

שלום וברכה

1. הוא לא קיבל את השבת. אבל עליו לדעת שהשבת נכנסת כמה דקות לפני שקיעת החמה ולא בעת צאת הכוכבים.

2. מאחר ולא היה כל חילול, אין ספק שמותר להשתמש בכל התכולה של המקרר.

3. גם אם לדאבונינו חיללו את השבת וכיבו את הנורה מותר להלכה להשתמש במוצרים שהיו במקרר.

מאחר וכך, להבא יכלת לקדש על היין בסעודת הבוקר. אולם אין ספק שתקבלי שכר רב על הימנעותך משתית היין מחשש איסור. זכותך רבה ועצומה.

תשתדלי תמיד לזכור לכבות את הנורה לפני הדלקת נרות.

4. אם את אוכלת לאחר מכן את סעודת השבת אין לברך ברכה אחרונה על היין וברכת המזון פוטרת את היין.

5. מותר לכתחילה.

6. רק אם את יודעת בוודאות שהאוכל מבושל לגמרי, מותר לגעת במגבת. אם לא, אסור לגעת כי אסור לכסות אם זה לא מבושל לגמרי.

7. מותר לאחר פלג המנחה.

8. אני מניח שתמיד שותים רוב רביעית בין ולם וכך יוצאים בדיעבד. לא ניתן לצאת את הקידוש על ידי אכילת הלחם מאחר ולא קידשתם על הלחם. אם את חוששת שאחרים לא שתו תשתי את רוב רביעית וכך בודאי תצאי ידי חובה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שבתשאלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה