חברה והשקפה

החודשים ביהדות - מהו מקורם?

  • י' סיון התש"פ
אא

שאלה

שלום רב, יש לי שאלה ואני מקווה שלא תכעס. אני מאמין בתורה וברוך השם חזרתי בתשובה. אבל בכול אופן רציתי לשאול שאלה, שנתקלתי בה.

בדרך כלל אני מוצא תשובות לשאולות שלי, הן בגוגל והן באתר שלכם תשובות חזקות יותר מהשאלות. ואני יכול לומר שיש ברשותי חומר עצום, שאספתי ושלקחתי אותו מעשרות אתרים כולל מתשובותיך הנפלאות בתור תשובות לכל השאלות.

אבל ישנה שאלה שלא מצאתי עליה תשובה ( היא אולי לא שאלה עקרונית, אבל היא מאוד מציקה לי ). השאלה : שמות החודשים של עם ישראל, האם הם יהודים? מי קבע את השמות, בתורה ובנביא אינם מוזכרים ( אולי רק בנביאים המאוחרים ) השמות בתורה הם זיו וכו´ אבל תשרי חשוון וכו´ לא מוזכר.

וגם אין לרובם הסבר בשפה העברית. מה עוד שמצאתי שבבבל עצמה השמות האלו היו קיימים. ודבר זה עוד הקשה עלי מאוד כי נראה שהשמות באו ממקור של גויים. ( לא שזה דבר נורא, אבל היות ובקבלה ידוע שלמשל לחודש ניסן יש סיבה לשם הזה, וגם בדרשות של הרב פנגר הקדוש מוזכר ניסן , ניצן וכו´, ואם גויים קבעו שמות אלו אז מה הקבלה נותנת להם פרושים.).

ועוד שתמוז היה אליל של הבבלים, ומכאן שמו של חודש תמוז, וקשה לומר שעם ישראל העתיק שמות של חודשים מן הגויים, מה עוד שחלקם אף שמות של האלילים שלהם . מקווה שהשאלה הובנה, אני מאוד מקווה שיהיה תשובה. כי ברוך ה´ אחרי הרבה זמן אין שאלה של מדע וכו´ שאין לי תשובה עליה חוץ משאלה זו.

 נ.ב הדבר היחיד שעולה לי בראש, שאולי אפשר לומר זה שהגויים אמנם קבעו את השמות מסיבות שלהם, ולא ידעו שכך אלוקים רצה, שישראל יקבעו את השמות. כמו למשל שקראו לבבל בבל, הרב זמיר הגאון אמר שהם קראו לבבל על שם האליל שלהם, ולא ידעו שמשמים קראו כבר בעבר למקום הזה בבל על שם בלילת השפות ( ספר הצופן, כמו נבואה קטנה שנזרקת בהורים בקריאת שם ילדם) ואולי כך זה גם פה.

אבל שוב זה מאוד קשה, כי בבל זה סתם שם של עיר אבל פה מדובר בחודשים שלנו, האם באמת למדנו זאת מגויים ? תודה ושוב סליחה, השאלה באה מרצון לדעת מה עמדת היהדות, ולא מכפירה ח"ו. פשוט לא מצאתי על כך תשובה.

תשובה


שלום וברכה

והרי הדברים מפורשים בתלמוד הירושלמי סכת ראש השנה [דף ו/א] וכך מבואר שם:

אמר רבי חנינה: שמות חודשים עלו בידם מבבל. בראשונה [כונה חודש תשרי] בירח האיתנים שבו נולדו אבות..., בראשונה [כונה חודש מרחשוון] בירח בול שבו העלה נובל..., בראשונה [כונה חודש אייר] בירח זיו שבו זיוו של עולם הצמחים ניכרין והאילנות ניכרין. מכאן ואילך [משעלו ישראל מבבל] ויהי בחדש ניסן שנת עשרים, ויהי בחדש כסליו שנת עשרים, בחדש העשירי הוא חדש טבת. רבי שמעון בן לקיש אמר אף שמות המלאכים עלו בידם מבבל. בראשונה נאמר ויעף אלי אחד מן השרפים, שרפים עומדים ממעל לו, מכאן ואילך נאמר והאיש גבריאל, כי אם מיכאל שרכם.

עד כאן.

ופשר הדבר, איך דבר מרכזי כל כך, כמו שמות החודשים, נקבעו בעם ישראל מאז עליית עזרא, כשמות שכינו גויי בבל, כבר ביאר הרמב"ן באופן נפלא בספרו על התורה פרשת בא (שמות פרק יב פסוק ב) וזה לשונו:

"כבר הזכירו רבותינו זה הענין, ואמרו שמות חדשים עלו עמנו מבבל (ירושלמי ר"ה פרק א הלכה ב, בראשית רבה פרק מח אות ט), כי מתחילה לא היו להם שמות אצלנו, והסיבה בזה, כי מתחלה היה מניינם זכר ליציאת מצרים [ולכן מנו את החודשים לפי מספרם מהחודש הראשון - החודש שבו יצאו ממצרים], אבל כאשר עלינו מבבל ונתקיים מה שאמר הכתוב (ירמיה טז יד -טו) ולא יאמר עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את בני ישראל מארץ צפון, חזרנו לקרוא החודשים בשם שנקראים בארץ בבל, להזכיר כי שם עמדנו ומשם העלנו השם יתברך, כי אלה השמות ניסן אייר וזולתם שמות פרסיים, ולא ימצא רק בספרי נביאי בבל (זכריה א ז, עזרא ו טו, נחמיה א א) ובמגילת אסתר (ג ז) ולכן אמר הכתוב בחדש הראשון הוא חדש ניסן, כמו הפיל פור הוא הגורל (שם) ועוד היום הגוים בארצות פרס ומדי כך הם קוראים אותם ניסן ותשרי וכולם כמונו והנה נזכיר בחדשים הגאולה השנית [נעשה זכר לאותה גאולה בראשות עזרא, בכך שנקרא את החודשים כמנהג בבל ופרס] כאשר עשינו עד הנה בראשונה".

עד כאן לשונו

תוכל להשוות גם לגבי שמות החודשים והמלאכים, שהן חלק מאותם גילויים קדושים שרק עם עליית עזרא מבבל הגיע הזמן שיהפכו לחלק מהיהדות.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חודשיםחודשים עבריים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה