הלכות ומנהגים

למה יש בעיה עם אבקת חלב נוכרי/חלב נוכרי?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

למה יש בעיה עם אבקת חלב נוכרי/חלב נוכרי?

תשובה

שלום וברכה

איסור חלב שנחלב על ידי גוי ללא שיהודי רואה את החליבה, הוא איסור שנפסק בשולחן ערוך (יורה דעה סימן קטו סעיף א) בזה הלשון: "חלב שחלבו עובד כוכבים ואין ישראל רואהו, אסור, שמא עירב בו חלב טמא [מבעל חי טמא]".

והדבר מגזירות חכמים שגזרו על כך. יש הסוברים שמכיון וכיום יש פיקוח מהממשלה ואם יערבו חלב בהמה טמאה יענשו וגם יסגרו את העסק שלהם, ולכן היצרנים בוודאי מפחדים מהאפשרות להוסיף חלב מדבר טמא, משום כך יש מקום גדול להתיר שימוש בחלב שנחלב על ידי גוי, ללא השגחה של יהודים, וכן מפני שכיום יאן מצוי חלב טמא אולם הרבה מהחכמים חולקים ולדעתם גם כיום אין להשתמש בחלב שלא עמד שם יהודי בשעת החליבה, שלכל דבר שאמרו חכמים היו להם הרבה טעמים שלא גילו לנו, שלכן אף אם הטעם המפורש לא שייך לכאורה כיום מאחר והם מושגחים מהממשלה שלא לערב דברים אחרים בחלב, מ"מ הרי ישנם טעמים רבים נוספים נסתרים.

ויש המוסיפים לטעון שגם כיום יש משקים שמוכרים חלב טמא בארצינו וחלק מההיתר נפל. לכן ראוי מאוד להחמיר בזה, ובפרט שמנדובר בענייני המאכלות המשפיעים על הנפש כי הדם הוא הנפש, מה שאנו אוכלים נהפך לנפשינו, וככל שהאוכל כשר יותר כך נפשינו מטוהרת יותר.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה