הלכות ומנהגים

האם דוד המלך קבור בירושלים או שזו רק נקודת ציון

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד אחותי בקשה ממני לשאול אתכם מספר שאלות והיא בקשה אם אפשר שיהיו מקורות בתשובות. הנה השאלות כפי שהיא כתבה אותן: 1)א]האם דוד המלך קבור בירושלים או שזו רק נקודת ציון? ב]מי הציב שם פסל לכאורה בניגוד לדברי התורה "לא תעשה לך פסל". 2)כאשר נוטלים ידיים בבוקר ולפני שאוכלים לחם מוכרחים לנטול מתוך כלי.. האם כאשר צריך לברך אשר יצר גם חייב או שזוהי מדת חסידות ומספיק רק לשטוף, והאם צריך גם לסרוגין? 3)נר ההבדלה-בשו"ת של הרב בן ציון מוצפי שליט"א כתוב שעדיף שלא לכבות את הנר בתוך היין. אם כן כיצד לכבות?בנשיפת רוח? הרי כתוב בחוברת הסגולות כי ביום ההולדת לא מכבים את הנרות בנשיפת רוח כי זהו מנהג גויים וביהדות "נר ד´ נשמת אדם"-וגם שמעתי שיש רוח רעה שורה מעל האש של הנרות וכשמכבים בנשיפה הרוחה עלולה להכנס אל הבנאדם..האם זה נכון? 4)בגמרא, תענית(כד, ע"א)מסופר דבר שעל פניו נראה נורא. מסופר על רבי יוסי דמן יקרת שראה פעם שאחד סותר את גדר הדקלים שהיתה לובבית ועשה בה חור. ניגש אל היהודי הזה ושאל אותו:"למה אתה סותר את גדר הדקלים שלי?מה עשיתי לך?" אמר לו אותו יהודי את האמת:"רבי, יש לך בת ואני רוצה להסתכל בה." נכנס רבי יוסי הביתה ואמר לבתו:"בתי,את מצערת את האנשים. שובי לעפרך ואל יכשלו בך בני אדם!" וכך היה ומתה בתו.(מתוך מראות הצבאות, הלכות והליכות צניעות לאם ולבת בישראל עמוד 34). א)מה אשמה בתו?מדוע היא צריכה להענש בגלל שאדם אחר חטא ולא שמר על עניו הרי היא שמרה על כל כללי הצניעות? ב)ואם היא תשוב לעפרה לא יהיו נשים יפות אחרות? ג)מדוע אדם גדול וחשוב כמו רבי יוסי נקט דווקא כך ולא אחרת? 5)בספר השבת בהלכה ובאגדה חלק ב עמוד 4. כתוב בנושא-עונש המחלל שבת. כי העונש הינו מוות בסקילה. כתוב שהד´ כתב זאת בתורה בעצמו על יהודי שחילל שבת בדבר שלכאורה נראה לא חמור כלכך ורק טלטל כמה עצים ארבע אמות(2 מטר בערך) ברשות הרבים, וראו אותו עדים והוכיחו אותו, ולא שמע אליהם ונענש בסקילה כמו שנאמר(במדבר פרק טו פסוק לב)"ויהיו בני ישראל במדבר וימצאו איש מקושש עצים ביום השבת:ויקריבו אותו המוצאים אותו מקושש עציםאל משהואל אהרון ואל כל העדה:ויניחו אותו במשמר כי לא פרש מה יעשה לו:ויאמר ד´ אל משה מות יומת האיש רגום אותו באבנים כל העדה מחוץ למחנה:ויציאו אותו כל העדה אל מחוץ למחנה וירגמו אותו באבנים וימות כאשר ציווה ד´ את משה. כאשר אני קוראת את המקרה, זה קשה אפילו לקרוא.. מוות בסקילה נשמע כואב וסליחה שאני אומרת אכזרי. זה לא מתיישב לי בראש כאשר אני חושבת על ד´, אבא שלי!שהינו טוב ומטיב לכל! וזה לא מתיישב לי עם התורה הקדושה שכל דרכיה דרכי נועם וכל נטיבותיה שלום. 6)ד´, הבטיח לאברהם שזרעו ירבה ככוכבי השמיים וגו´... אם כן מדוע אין כמות היהודים גדולה כמספר כוכבי השמיים? האם בני ישמאל נכללים גם בהבטחה זו? או שהיא אמורה להתקיים לעתיד לבוא? שבוע טוב ותודה מראש. ב)

תשובה

שלום וברכה

 

1)  כך כתוב בספר מלכים א פרק ב

 

י) וַיִּשְׁכַּב דָּוִד עִם אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּעִיר דָּוִד: ולכן בוודאי קברו את דוד בציון – עיר דוד.

יש הסבורים שהמקום שמוכר כיום כקבר דוד אינו קברו האמיתי של דוד המלך.

בכל מקרה המבנה שמעליו נבנה ע"י הכובשים הרבה לאחר חורבן בית שני.

 

2) לאחר יציאה מהשירותים אין חובה ליטול ידיים בכלי ואפשר לשטוף שלוש פעמים לסירוגין.

 

3) אנו נוהגים לכבות עם יין.

מי שאינו מכבה עם יין יכול לחנוק את האש עם טס ברזל וכדו'.

 

4) דברים אלו אינם מובנים רק על פי הקבלה שמגלה לנו רזי עולם.

בתו של ר' יוסי דמן יוקרת היא גלגולה של תמר אחות אמנון שבאה לעולם לתקן את חטא אמנון ותמר וע"י הסכמתה למות שלא להחטיא אף אחד מישראל זכתה לתיקונה.

 

5. הקושיא היא רק מאחר שאיננו מבינים עד כמה גדול החורבן שהאדם גורם לעצמו ולעולם כולו כתוצאה מחילול שבת ועד כמה טוב ה' שציווה להרגו את האדם כדי שיוכל לתקן את אשר עיוות עוד בחייו ויוכל לעלות לעולם האמת זך ונקי.

 

חטא חילול שבת היא המרידה הכי חמורה במלכות שמים וכביכול המחלל שבת בא להחריב את העולם שהבורא ברא בששת ימים והמחלל שבת מחריב את העולם.

  

6. בני ישמעאל אינם בכלל זה.

 

יצויין שהמפרשים סבורים שברכת ככוכבי השמיים  היא על מעלה איכותית של עם ישראל ולא על כמות מספרית.

ברכת  כחול אשר על שפת הים היא ברכת ריבוי כמותי שנגיע איליו בביאת המשיח

 

בברכה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה