הלכות ומנהגים

בשר חלק, והמחיר

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, שאלו אותי לאחרונה שאלה שלא ממש הייתה לי תשובה עליה. מדוע למעשה יש הבדל במחיר בין בשר חלק לבשר לא חלק? הרי זוהי אותה שחיטה, אני הסברתי שהמשגיח בבשר כשר רגיל בא פעם בכמה זמן ואילו המשגיח בבשר חלק נמצא שם כל הזמן ולכן השכר שמשלמים לו כמובן יותר גבוה ועל מנת לכסות את העלויות, הבשר החלק הוא יותר יקר. אבל שאלו אותי, כמה למעשה בהמות נפסלות במהלך השחיטה לגלאט ומאושרות לכשר רגיל? האם יש מעט בהמות שהשחיטה שלהם בסופו של דבר חלקה כך שיש היצע קטן מה שמסביר את היוקר? האם ידוע לכם כמה אחוזים בערך מכלל הבהמות שנשחטות הם בסופו של דבר גלאט? תודה רבה וישר כוח.

תשובה

שלום וברכה

בשר גלאט הינו אחוז קטן מהבהמות הנשחטות. המהדרים אחר גלאט בית יוסף מוציאים עד כארבעים אחוז כשרות חלק, וישנן כשרויות המדקדקות יותר המשיגות רק כ12 אחוזים בשר חלק מכל הבשר הנשחט. מאידך הבהמות הכשרות שאינן חלק המותרות מעיקר הדין לקהילות האשכנזים יוצאות כ80% מהשחיטה.

עיקר ההבדל בין הכשר לחלק הינו לגבי הריאה, כשעל פי ההלכה הריאה צריכה להיות נקיה מכל סירכא, דהיינו תלתולי בשר היוצאים מהריאה המצביעים על כך שהבהמה הנשחטת לא היתה בריאה לחלוטין. בבשר כשר מקילים בסילוק סירכות על ידי מיעוך ומשמוש מסויים, ובכך הבהמה נכשרת לפי דעת הרמ"א. מאידך, הבשר החלק הינו בהמה בעלת ריאה נקיה לחלוטין. כמובן, שלפי הנ"ל הטיפול בבהמה כשירה אולי אף רב יותר מאשר הטיפול בבהמה שריאתה נמצאה נקיה לחלוטין.
       
שכרם של צוות השחיטה והבדיקה, משתלם מהבשר הנמכר, והשכר המתקבל מהבשר החלק והלא חלק מכסה את העלויות. וכמובן שהמחיר נקבע לפי היצע וביקוש, כשהיצע הבשר החלק נמוך יותר ובהתאם המחיר יקר יותר.

בהצלחה - מנשה ישראל      

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה