הלכות ומנהגים

צבע אדום

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בשכבה שלנו לא מקפידים לא ללכת בצבע אדום, רציתי לברר אם העניין של לא ללכת בצבע אדום הוא מההלכה, או רק על פי הקבלה/מוסר/חסידות...

תשובה

שלום וברכה

המניעה ללכת בצבע אדום הינו עניין הלכתי מובהק, ומוזכר בשולחן ערוך יורה דעה סימן קעח, ומקורו בדברי אחד הפוסקים הראשונים בשו"ת מהרי"ק [סימן פח] שכתב וזה לשונו:

"...ומשום כך היו נוהגים בשחורים שלא ילבשו מלבוש נוכרי דהיינו צבע אדום, כי תועבת ישראל הוא, ועוד היום מסורת בידינו להקפיד על לבישת האדום לבני עמינו".

ואין בזה הבדל בין אנשים לנשים, שניהם אמורים להינזר מבגדים וחלקי בגדים בצבע אדום.

מלבד העניין שאותו מסביר המהרי"ק בתשובה, יש בזה עניין פנימי יותר, כפי שכתב בספר ילקוט הראובני פרשת בראשית, שהשר של אדו"ם הוא הנקרא סמא"ל, הוא וכל המשרתים שלו לבושים בצבע אדום. וכן הדגל שלו הוא בצבע אדום.

וידוע מכתבי המקובל הרמ"ד וואלי זצ"ל שהדגל של כל מדינה ומדינה מורה על השתייכותה במפת הממשלה של הס"מ בעולם, כי השר העליון שיש לכל אומה הוא הבוחר את צבע הדגל, והשרים שמחליטים כאן למטה על ציור של דגל נמשכים אחרי מה שהשר שלהם המלאך שלהם בחר לחלקו.

וידוע כי הס"מ הוא שרו של עשיו הוא אדום, על כן קרא שמו אדום, ותמיד היו המדינות האחוזים בכוחו של הס"מ השייכים לחלק עשיו צובעים דגלם אדום כמכריזים על שורשם והשתייכותם, ורוסיה צבע דגלה בעבר היה אדום לגמרי, ודגל הקומוניסטים יש״ו, שהם מראשי הטומאה, היה בצבע אדום לגמרי, והבגד המיוחד שלהם הוא בצבע אדום, והדגל של רוסיה היום משלבת גם את האדום, הדגל של הצבא שלהם נקרא עד היום הצבא האדום, וגם המרכז שלהם במוסקבה נקרא הכיכר האדומה על שם הצבע האדום השולט שם בכיפה על כל המבנים שבשם, והיא מושב הסטרא אחרא - כך אמרו צדיקים. כי אכן הם הם האדומיים האמיתיים, כוחות הטומאה מהסט״א, ה׳ ישמרנו מהם והמונם.

גם ארה"ב ומייסדיה שייכים למחנה אדום, שבאו בשעתו מספרד ערש הנצרות, וגם דגל ספרד משלבת צבע אדום, ואכן גם דגל ארה"ב צובעת שבעה קוים אדומים להורות על שורשה בטומאה ובס"א, כמו יתר הארצות כמו איטליה וצרפת, אנגליה וקנדה, בלגיה, גרמניה, שווייץ, אוסטריה, צכיה, פולין, הולנד, דנמרק, כמו רוב ארצות אירופה ערש הנצרות, וכן יתר ארצות שהנצרות היא הדומיננטית שם, כולם צובעים בדגל שלהם את צבע ה'אדום', כמו שדגלי מסעי הצלב הקדומים היו בצבע אדום. וכל זה לא במקרה. האר"י ז"ל מבאר שישו"ע הנוצרי מייסד הנצרות הוא הוא עשי"ו הרשע שבא בגלגול, ואותיות שניהם שוים, והוא עשיו הוא ישו"ע הוא אדו"ם, על כן קרא שמו אדו"ם.

גם דגל הנאצים ימ"ש היה כולו אדום, וכולם כולם מפרסמים בריש גלי על השתייכותם לס"א שר של אדום, ואנו אין לנו חלק בזה, ולא פלא מה שכותב מהרי"ק:

"...ומשום כך היו נוהגים בשחורים שלא ילבשו מלבוש נוכרי דהיינו צבע אדום, כי תועבת ישראל הוא, ועוד היום מסורת בידינו להקפיד על לבישת האדום לבני עמינו".

בהצלחה - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה