האם להתחתן עם בחורה בוגרת מעל 10 שנים מהבחור?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

זוג שהכיר באקראי בשיחת טלפון שהיא טעות במספר, ומיד היה חיבור מדהים, וכך זה המשיך עם מלא דברים הזויים, חיבור שאין צורך במילים, שליחת תשובה לשאלה שטרם נשאלה, להמצא בשני מקומות זהים באותו הרגע, לקבל מהשני בדיוק את שצריך לו ללא בקשה או אמירה כלשהי, חיבור שנדמה כחיבור נשמתי... לא קרה עדיין דבר, מנסים לא להתקרב בשל החוזק של החיבור, יודעים שמשהו חזק מהם, שניהם חוזרים בתשובה, הוא יותר מתקדם אך היא מתקדמת בצעדי ענק, הרהורי החזרה בתשובה שלה קרו בדיוק כשהוא התחיל לחזור, ובערך כשנה לפני שיחת הטלפון התחילה להתחזק.. מאז היכרותם היא כבר שומרת שבת. לא היה שום מגע פיזי ביניהם, הכל טהור נקי, משהו מוזר לשניהם וגם לסובבים אותם ... הרב זמיר באחת מהרצאותיו אמר, שהשם לפעמים קורע נשמה לשניים, ושולח חלק אחד ורק אחרי שנים רבות את החלק השני.. הייתכן הפרש של 30 שנה ומעלה ... הם שניהם פוחדים להפגש כי הם מבינים שזה משהו חזק מהם... השאלות הן שתיים, 1. לגבי חלוקת הנשמה ושליחתה לעולם 2. האם ההפרש הגדול הוא נורא... 3. האם יש איסור הלכתי על זיווג שכזה.? תודה מראש וסליחה על ריבוי המילים.

תשובה

שלום וברכה,

אינני יכול להשיב על המקרה שהזכרת, מאחר ואינני מכיר את בני הזוג, והמקרה המאד מיוחד שהזכרת. לכן אענה באופן כללי, לגבי נישואין בהבדלי גילאים גדול, על פי סדר שאלותייך:

1. מבואר בספרי הקבלה, שלפני שה' הוריד את הנשמות של הבעל והאישה לעולם הזה הן היו בעצם נשמה אחת, אלא שה' יצר ממנה 2 נשמות, והכניס נשמה אחת בגוף של הבעל, והשנייה בגוף של האישה.

בהחלט יכול להיות שה' שולח את הנשמה השנייה שנים רבות לאחר שהנשמה הראשונה ירדה לעולם. כמו שמצינו אצל יצחק ורבקה, שיצחק היה גדול מרבקה ב-37 שנים, כמבואר ברש"י (בראשית כה, כ).

2. בגמרא (יבמות דף קא ע"ב) מבואר, שלא כדאי להתחתן, כשישנו הפרש גילים גדול מאד בין הגבר לאישה. כי זה עלול להביא לידי חוסר שלום בבית, והם עלולים לבוא לידי מריבות, שהרי ישנו הבדל עצום בתכונות שלהם. אך במידה וישנו מקרה יוצא דופן, שבני הזוג מרגישים כי על אף הבדל הגילאים ביניהם הם יסתדרו, אז אין בעיה.

3. כתוב בהלכה (שו"ע אבן העזר סימן ב ס"ו, ובמפרשים שם), שאסור לזקן לשאת צעירה, וכן להיפך, אבל אם האישה מסכימה אין איסור הלכתי בכך.

בברכה,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה