שאל את הרב - כללי

מה המטרה בחיים ואיך בדיוק אני מתקן את עצמי אם הכל כבר נקבע מראש?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום הרב, יש לי כמה שאלות שגורמות לי לקושי והם: א. "הכל מידי שמים חוץ מיראת שמיים". המשפט הזה גורם לי לחשוב שגורלנו נקבע ולנו אין הזדמנות לשנות את הדבר ופה אני שואל את עצמי מה בעצם המטרה בחיים ואיך בדיוק אני מתקן את עצמי אם הכל כבר נקבע מראש? ב. אומרים 70 פנים לתורה, אומרים הלל אמר דברי אלוקים חיים ושמאי אמר דברי אלוקים חיים.. מה שאני לא מבין זה שאיך האחד נותן פרשנות אחת והשני נותן פרשנות אחרת ושניהם נכונים?

תשובה

שלום וברכה

א. אין לנו כל אפשרות של אמת לשנות משהו בחיים הגשמיים שלנו. לא נוכל להתפרנס יותר מהנגזר עלינו או כל דבר אחר. הדבר היחיד שנוכל לעשות כרצונינו והבחירה חופשית היא בעינייני יראת שמיים- בענייני מצוות ועבירות שם הבחירה חופשית לחלוטין וכל אחד יכול להברות במצוות אולחטוא כאוות נפשו.

התיקון של כל אחד היא לשמור את כל המצוות ולהימנע מחטאים ולהתגבר על היצר ובזה הוא זוכה לתיקון.

 ב. הנה דוגמא שמוזכרת בדברי האר"י הקדוש
מה שאנו אומרים בר"ה היום הרת עולם, ונחלקו רז"ל אם בתשרי נברא העולם אם בניסן, ואיך יחלקו במציאות במחלוקת זה, ואיך יצדק ע"ז אלו ואלו דברי אלהים חיים. והתירוץ לזה, כי יש עיבור ולידה, ומר אמר חדא ומ"א חדא ולא פליגי. כי בתשרי היה העיבור, וכן אותיות תשרי, והם אותיות ראשית. ובניסן היתה הלידה, שצריך נסים לצאת מן הבטן בעת לידתה, וכן מורה ניסן ענין נס, ובו היתה הגאולה בנס. וידוע כי כל יציאת מצרים הוזכרה בלשון לידה, ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמייך. וכן אמר כאן, היום הרת עולם לשון הריון, ולא אמר נברא העולם, כי בתשרי היה הריון:

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הכל בידי שמייםשבעים פנים לתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה