הכנה ללימוד קבלה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב אני אדם דתי (באמת לא מסורתי ולא כל מיני) שומר תורה ומצוות אני נשוי ואב לשני ילדים מקסימים אני בן 23 לא לומד בכולל מוסדר כי אני עובד לפרנסת המשפחה אבל יש לי רב ואנחנו לומדים ממנו המון בענייני הלכה ומוסר העניין הוא שאני מאוד חפץ ללמוד קבלה וזה מאוד מעניין אותי אני לא מתלהב מסיפורי מופתים של גדולי הרבנים ולא מתלהב מכל מיני קורסים של חילונים אני באמת רוצה ללמוד את זה קראתי ברמב"ם בהלכות יסודי התורה וגם עיינתי בגמרא בפרק אין דורשין במסכת חגיגה וגם שאלתי את הרב שלי הי"ו הוא באמת צדיק אבל התשובה שלו הייתה כמו כל רב אחר שאומר לא להתעסק בזה זה לא לכל אחד וכן על זה הדרך היו כל התשובות בעניין, לא קיבלתי תשובה עניינית למה לא ללמוד את הקבלה אם זה מעניין אותי יותר מלימוד מעמיק בהלכה, שלא תבין אותי לא נכון הלכה זה חשוב וזה הדרך שלנו לקיום מצוות לימוד הלכה אבל מעבר ללימוד הלכה למעשה אפשר כן ללמוד , מה מציע כבוד הרב ? אני מבקש ממך תשובה רצינית ומעמיקה שגם אם אתה תגיד לי אותה התשובה כמו הרוב שתהיה משכנעת בבקשה

תשובה

שלום וברכה

ראה את דברי המהרח"ו מה נצרך ללימוד קבלה וזה לשונו בהקדמה לספר `עץ החיים`: "אני הכותב משביע בשמו הגדול ית` לכל מי שיפלו הקונטרסים אלו לידו שיקרא הקדמה זאת, ואם אותה נפשו לבוא בחדרי החכמה זאת יקבל עליו לגמור ולקיים כל מה שאכתוב, ויעיד עליו יוצר בראשית שלא יבוא אליו היזק בגופו ונפשו, ובכל אשר לו, ולא לאחרים תחת רדפו טוב.

הבא לטהר ולקרב ראשית הכל: יראת ה`, להשיג יראת העונש, כי יראת הרוממות שהוא יראה הפנימית לא ישיגוהו רק מתוך גדלות החכמה, ...לכן יזהר שלא לבוא לידי חטא אפי` בשוגג שלא יהיה להקליפות שייכות בו, לכן צריך ליזהר מהעברות הקלות כי הקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה, לכן צריך לפרוש עצמו מבשר ויין כל ימות השבוע, וצריך הזהרת סור מרע ועשה טוב ובקש שלום.

בקש שלום צריך להיות רודף שלום ולא להקפיד בביתו על דבר קטן וגדול וכ"ש שלא יכעס ח"ו.

וצריך להתרחק בתכלית הריחוק סור מרע:

א ליזהר בכל דקדוקי מצוות ואפי` בדברי חכמים שהם בכלל לא תסור:

ב לתקן המעוות קודם שיבוא לעוה"ב:

ג יזהר מהכעס אפי` בשעה שמוכיח את בניו לא יכעס כלל ועיקר:

ד גם צריך ליזהר מהגאווה ובפרט בעניין הלכה כי גדול כוחה והגאווה בזה עוון פלילי:

ה בכל צער שיבוא לו יפשפש במעשיו וישוב אל ה`:

ו גם יטבול בעת הצורך לו

: ז גם יקדש את עצמו בתשמיש המטה שלא ייהנה:

ח שלא יעבור כל לילה מבלי שיחשוב מה שעשה ביום ויתוודה:

ט גם ימעט בעסקיו, ואם אין לו פרנסה כי אם ע"י משא ומתן יכין יום ג` ויום ד` מחצי היום ואילך ובכוונה שהוא לעבודת קונו:

י כל דבור שאינו של מצווה והכרחי יהיה זהיר ממנו ואפי` דבר מצווה ימנע בשעת התפלה:

ועשה טוב: א לקום בחצי הלילה ולעשות הסדר בשק ואפר ובכי גדול ובכוונה כל אשר יוציא בשפתיו. ואח"כ יעסוק בתורה כל זמן שיוכל להיות בלי שינה ובלבד שחצי שעה קודם עלות השחר יתעורר לעסוק בתורה:

ב ילך לבית הכנסת קודם עלות השחר קודם חיוב טלית ותפילין, ולהיזהר שיהיה מעשרה ראשונים:

ג קודם שיכנס ישים אל לבו מצוות עשה ואהבת לרעך כמוך ואח"כ יכנס:

ד להשלים רמז צדיק בכל יום שהוא צ` אמנים ד` קדושות י` קדישים ק` ברכות:

ה שלא להסיח דעתו מהתפילין בעת התפילה זולת בעת העמידה ועסק התורה:

ו צריך שיהיה עוסק בתורה מעוטף בטלית ותפילין:

ז לכוון בתפלה הכוונות כמו שכתוב בעץ החיים:

ח שישים תמיד נגד עניו שם בן ד` אותיות הוי"ה ויזדעזע ממנו כמו שכתוב שויתי ה` לנגדי תמיד:

ט שיכוון בכל הברכות בפרט בברכת הנהנין:

י צריך שיהיה עמל בתורה פרד"ס שנאמר או יחזיק במעוזי: ואל יחשוב שיגלו לו רזי התורה בהיותו ריק, וככתוב יהב חכמתא לחכימין.

השגת החכמה תנאי הראשון צריך למעט דבורו ולשתוק כל מה שיוכל, כדי שלא להוציא שיחה בטילה, כמאמר רז"ל סייג לחכמה שתיקה: גם תנאי אחר, על כל דבר תורה שלא תבינהו תבכה עליו כל מה שתוכל: גם עליית הנשמה בלילה לעולם העליון שלא תשוט בהבלי העולם תלוי שתישן בבכייה: ומירת עצבות מגונה עד מאוד, ובפרט להשיג חכמה והשגה אין לך דבר מונע השגה יותר מזה: גם בעניין השגת האדם אין לך דבר שמועיל כמו הטהרה והטבילה שיהיה האדם טהור בכל עת: עד כאן לשונו:

ועל העניין שמדונה לומדת קבלה אכן ידוו כל הדווים [מלבד העניין שהוא מגלמת את ההיפך הגמור מכל התנאים שהעתקתי], וזהו אחד הדברים שהחכמים מתענים עליהם וככתוב במפרשי השולחן ערוך (סי` תקפ) שכתוצאה משריפת התורה בידי הגויים במשך דורות השמד נמסרה התורה לחיצונים ולקליפות וז"ל המגן אברהם (שם): "וכתב האר"י שראוי לכל בן ישראל לבכות על שריפת התורה שמכוח זה נמסר התורה לקליפות, המקום יחזירה לנו במהרה בימינו".

והאר"י ז"ל כותב שעל כך יש לבכות כל לילה בעת אמירת תיקון חצות, על גלות התורה, שבעוונותינו הרבים נמסרו סודות התורה ורזיה לחיצונים, שזה נקרא גלות התורה. והמהר"ל ביאר שזהו לשון גלות מלשון נגלה, שהסודת נמסרו לחיצונים, אולם דבר אחד ברור בספרים הק` שמעולם לא יוכלו להשיג את הדבר על מהותו הפנימית, רק בדמיון כל שהיא. מדונה מדמיינת קבלה!!!

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה