האם ישנו חיוב לשלוח את הבנים למוסד חינוך חרדי להלן תלמוד תורה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, שאלתי היא האם רישום הילדים למוסדות חינוך חרדים (להלן תלמודי תורה לבנים ובית יעקב לבנות) הוא חובה ומצווה או שמא ניתן לרשום את הילד לחינוך ממלכתי דתי אשר יעניק לילד גם כלים להתמודדות בחיים האזרחיים בהשגת פרנסה והשתלבות בחברה במקרה שהילד לא יוגדר בעתידו כ´תורתו אומנותו´?

תשובה

שלום,

מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א דן בשאלה זאת בספרו "יחווה דעת" (חלק ג, סימן ע"ה), ומדובר באחת מפסיקותיו המפורסמות, ובה הכריע כי יש להעדיף לשלוח את הילד ללמוד במסגרת תורנית מלאה (=ישיבה).

הרב זמיר כהן שליט"א התייחס לעניין זה של הפרנסה וכך כתב (בהקדמה לספרו "נזר כהן"): "העוסק בתורה כמה וכמה אפשרויות של מסלולי פרנסה שונים נפתחים בפניו משום היותו מוכתר בתואר הבן תורה. כגון, ר"מ בישיבה בעיון או בבקיאות, משגיח רוחני, ראש ישיבה, ראש כולל, רב קהילה בארץ או בחו"ל, מחבר ספרי מחשבה, מוסר, הלכה או עיון בלומדות, רב שכונה, רב עיר, סופר סת"ם, מלמד תינוקות של בית רבן, שוחט ובודק, ועוד משרות רבות הקיימות בעולם התורה, אשר יכול לעסוק בהם כל אחד לפי טבעו והשגותיו על פי רוב עמלו בתורה. ואם יזכה להיות מהיותר מיוחדים שבדור בגדולתו בתורה, הרי בודאי מאומה לא יחסר לו. ובעיקר יחזק עצמו בהתבוננות שהקב"ה זן ומפרנס מקרני ראמים ועד ביצי כינים. וכזאת וכזאת ידבר על לב עצמו, עד אשר ישבר וינפץ את המחשבות הטורדות אותו בלימודו בגלל תאוות יצרו לממון ביודעו כי לו יחפץ להתפרנס בעולמה של תורה לא יחסר לו מאומה". עד כאן דברי הרב.

יש עוד להוסיף כי במקרה והאדם ירצה בעתיד להשלים את השכלתו (תעודת בגרות ותואר), הרי שיש היום את האפשרות לעשות זאת במוסדות כשרים (מכללות חרדיות וכיו"ב), ואני מכיר באופן אישי כמה וכמה אנשים שעשו זאת והשלימו את התואר שלהם ללא כל בעיה.

בברכה,

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה