הלכות ומנהגים

האם ישנם מקרים בהם מותר לעבוד בשבת?

  • כ"ז אדר א' התשפ"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. התחלתי לפני כחודשיים עבודה חדשה בבית חולים במשרת חלקית (אני סטודנטית לאחיות). אני שומרת שבת וציינתי זאת גם בריאיון העבודה וגם בפני האחות האחראית לאחר השיבוץ במחלקת פנימית. בריאיון העבודה ציינו בפניי שכנראה אצטרך לעבוד מידי פעם (למשל שישי בוקר או שבת לילה ואז אין בעיה). אך השבוע נאמר לי שלעתים אצטרך לעבוד בשישי בערב או בשבת בבוקר/ערב. אינני יודעת מה לעשות. מצד אחד יש את עניין שמירת השבת, מצד שני, לקח לי המון זמן למצוא את העבודה הזו ובנוסף היא כרטיס כניסה עבורי למשרה של אחות מוסמכת לאחר סיום לימודיי (יש קושי רב במציאת משרה בבתי חולים והרבה אחים ואחיות מוצאים עצמם תקופה ארוכה ללא עבודה). מה גם שללא עבודה זו בעלי יהיה מפרנס יחיד ואנו גרים אצל ההורים על מנת לחסוך לבית משנו בע״ה.. האם עבודתי הינה פיקוח נפש? (ישנם מקרים בהם אני מסייעת בהחייאה, הנשמה, בדיקות של אק"ג, סוכר, לחץ דם וחום, האכלת מטופלים סיעודיים וכדומה).

תשובה

שלום וברכה

אכן יש דברים רבים שהם בגדר פיקוח נפש או ספק פיקוח נפש ויש דברים שאין לעשות בשבת. ראוי מאוד להתייעץ עם רב בית החולים שיוכל לתת לך את התשובות לפי העניין של הבית חולים ולפי תפקידךך.

חלילה לחלל שבת בדבר אסור, אף אם תפסידי את עבודתך. אבל בדרך כלל אפשר להסתדר ללא כל בעיה לשמור שבת ולהיות אחות מסורה בדרך הנכונה על פי התורה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חילול שבתפיקוח נפש,

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה