הלכות קידוש בשבת
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
לאחרונה בדרך ההתחזקות התחלתי ללמוד הלכות שבת עם חברותה, למדתי שקידוש היום על הכוס הוא מדרבנן, רציתי לדעת אם כן מה באמת קידוש היום מן התורה? אי אפשר שתפילת שבת היא הקידוש, שמה היה לפני אנשי כנסת הגדולה שתקנו התפילה? ואם מן התורה די באמירת "זכור את יום השבת", מה הדין לצאת חובת קידוש מן התורה באמירת "שבת שלום"??? או זה כמו לומר "יישר כח" לאחר שלווים כסף שאין בזה איסור ריבית שאין זה כמי שמברך את חבירו זה רק נימוסי כמו "תודה", ולכן אפשר שאיחול "שבת שלום" זה רק נימוסי לאחל כשפוגשים חבר כמו בוקר טוב/לילה טוב, ולא יוצאים חובת קידוש בזה, ואם כן יכולים לצאת חובת קידוש מדאורייתא באמירת "שבת שלום", וידוע שאפשר להוציא גם את אחר חובת קידוש ע"י שמיע,ה אם כן מה הרב אומר האם כדי ללכת ברחוב ולומר לכל יהודי "שנת שלום" "שבת שלום" כדי לזכות ישראלים חילוניים במצוות קידוש דאורייתא?? והאם הוא חייב לענות כדי לקיים המצווה, או מספיק שהוא שומע שאני אומר לו "שבת שלום"??? אהיה שמח אם תענו לי תשובה במייל תודה רבה תזכו למצוות מנחם
תשובה
שלום וברכה
אכן דעת הרבה מהפוסקים שיוצאים מן התורה חובת קידוש על ידי התפילה. יש מהפוסקים שאף הגדילו לומר שאמירת שבת שלום כבר פוטרת את חובת קידוש מן התורה וכן אף אם המליצו לומר שבת שלום לכל אדם או שבוע טוב להוציא את אלו שלא זכו לשמור מצוות במצוות הבדלה.
אחרים חולקים על כך וסבורים כפי שכתבת שאין באמירת שבת שלום לפטור מקידוש מן התורה והיו שחלקו שבתפילה אין יוציאם ידי חובת קידוש כי אין מזכירים בעת התפילה את יציאת מצרים.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il