הלכות ומנהגים

האם צריך לתת את כל סכום המעשר לפי כללי קדימות בצדקה? והאם כוונה בראש גורמת למעשר גורמת להקדש?

  • ב' סיון התשפ"ב
אא

שאלה

שלום רב,
בעבר פניתי כאן בנושא מעשרות כשהיו לי רק כמה עשרות שקלים ועזרתם לי מאד ועכשיו אני זוכה ב"ה לראות את קיום ההבטחה "עשר בשביל שתתעשר" (מקווה שזה יחזק אנשים, זה ע-ו-ב-ד!!) וכרגע מדובר בסכומים גדולים יותר ולכן חשוב לי בירור השאלות הבאות, אשמח אם תוכלו לסייע! ישלם ה' שכרכם.

1. בצדקה ובמעשר יש כללי קדימות למי צריך לתת קודם- עניי ביתך, או במעשר- ת"ח עניים. אך האם דין הקדימות חל על *כל* סכום המעשר במלואו או שניתן לתת חלק ממנו לכאלה שבדין קדימות נמוך יותר? (לדוגמה: לתת חצי מהמעשר לת"ח עני, ואת השאר לחלק כפי ראות עיני) . אני "לא מרשה" לעצמי לתת למטרות אחרות כי "קודם כל ת"ח עניים" או "קודם כל עניי ביתך קודמים", אז איך אפשר לתרום לנזקק ברחוב/עיר אחרת נניח? מה יותר טוב- לתרום חלק מהסכום לכאלה בדין קדימות נמוך יותר, או להביא הכל לאלה שבדין קדימות גבוה יותר?

2. נפלה טעות בחישוב המעשר, והסכום יצא גבוה יותר משאמור לצאת, הלכתי להוציא את הסכום מהבנק וכבר גמרתי בדעתי והתכוונתי לתת אותו למעשרות. בבית התבררה טעותי ולא יודעת מה לעשות עם הכסף, האם להניח את כולו בצד למעשרות, או רק את החלק שאותו אני צריכה להפריש ואת השאר להשאיר לעצמי.
יש לציין שמדובר בהפרש גדול שלא הייתי מלכתחילה יכולה להפריש.

3. האם הורים שנמצאים בחובות יחסית רגילים לאוכלוסיה וחיים ברמת חיים ממוצעת, נמצאים בקדימות מועטה/שווה/רבה יותר למתן מעשר מת"ח/אדם שלומד ונמצא במצב דומה? אני מתקשה להעריך את המצב הכלכלי של אנשים שונים ולהבין למי לתת קודם. בעבר נאמר כאן שעדיף לתת להורים שלא מכספי מעשרות אם מתאפשר אך קשה לי להעריך את מצבי והאם אני יכולה לתת יותר מאשר המעשר כי אני צריכה לחסוך לחתונה בעתיד. אז אני תוהה אם אפשר חלק מהמעשר לתת להורים ומצד שני אני מרגישה קצת רע שאני נותנת סכום גדול לאחרים ואת ההורים שלי מותירה להתמודד עם המינוס.

אציין שאני ב"ה זוכה להפריש לפי הדעה שמעשר זה חמישית הסכום מעיקר הדין, ולכן אישית והלכתית לא יכולה לתת יותר מחומש.

נ.ב. תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

ראשית נודה לאלוקינו שזכית לקיים את מצוות המעשר בפרוטות וזכית לדברי חכמים שאמרו שכל המקיים את התורה מעוני סופ]ה מקימה מעושר.

1.  יש להפריש חלק מהסכום גם למי שבעדיפות נמוכה.

2. לא צריכה לתת את כספי הטעות למעשרות.

3. ההורים לפני כולם כל זמן שאין להם פרנסה סבירה מרווחת. אם הם מתמודדים כל חודש בכיפסוי ההוצאות והם אמורים לקחת הלוואות לכסות את החודש הרי שיש לתת להם מעשורת.  בוודאי שמכספי חומש אין כל בעיה לתת להורים. 

בברכת עשירות גדולה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעשרצדקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה