שאל את הרב - כללי

למה שערי תפילה ננעלו?

  • כ"ח כסלו התשפ"ב
אא

שאלה

שלום, שמעתי שאומרים ששערי תפילה ננעלו אבל שערי דמעה לא ננעלו
למה שערי תפילה ננעלו?
תודה

תשובה

שלום רב,

אכן כך כתוב במסכת ברכות (דף לב עמוד ב) אמר רבי אלעזר, מיום שחרב בית המקדש ננעלו שערי תפילה, שנאמר (איכה ג ח) "גם כי אזעק ואשוע שתם תפלתי". ואף על פי ששערי תפילה ננעלו שערי דמעה לא ננעלו, שנאמר (תהלים לט יג) "שמעה תפלתי ה' ושועתי האזינה אל דמעתי אל תחרש".

וביאר רבי יוסף שאול נתנזון זצ"ל (מחבר שו"ת שואל ומשיב) בספרו דברי שאול (שם במהדורא בתרא) כי בעת שבית המקדש היה קיים רוחם ונפשם הייתה זכה וצחה, ולא ביקשו רק דברים שהם לצורך רוחניות, אז הקב"ה מילא משאלותם, אבל עכשיו שהם בגלות והם נאחזים בסבך טרדות הבלי הזמן, ומבקשים אך בקשת צרכי הגוף, יש כמה דברים שאין הקב"ה ממלא, כי ידע אחריתם שהוא לרעתם והם לא יבינו זאת, לכן שערי תפילה ננעלו, כי אפשר שמבקשים דברים המזיקים להם. 

אמנם יש לדעת שכל מה ששערי תפילה ננעלו, היינו דווקא בתפילת יחיד, וכמו שכתוב "גם כי אזעק ואשוע" - לשון יחיד, אבל בתפילה בציבור שערי תפילה לא ננעלו, וכמו שכתב התורה תמימה על מגילת איכה (פרק ג אות טז). עיין שם עוד בדבריו. וכן ראה כיוצא בזה בספר בניהו (ברכות שם, ד"ה מיום שחרב) ובמה שכתב בספר חשוקי חמד (ברכות עמודים ר-רא).

עוד יש לדעת מה שכתב בספר מכתב מאליהו חלק ד' (עמוד 226) בשם רבי ישראל סלנטר זצ"ל, שאף שאמרו ז"ל שבזמן הזה שערי תפילה ננעלו, היינו תפילה לצרכים גשמיים, אבל תפילה לסיעתא דשמיא ברוחניות תמיד נשמעת. ובדוק ומנוסה הוא. (וכן מפורש יוצא ממה שכתב בספר דברי שאול הנ"ל).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בית המקדשתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה