שאלות על תיאור הבריאה בתורה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לאחרונה התחלתי להתעניין בנושא הדת והחלטתי להתעמק בנושא וככל שהתעקתי והתבוננתי בכתוב (כמובן לאחר סקירה פרשנית מסורתית) לא קיבלתי את התשובות שכמאור דרשתי להן אחד מתוך מספר רק שאלות שיש לי ולצורך סדר אתחיל בפרקים הראשוים בספר התנך העוסקים בבריאה: בארשית פרק א פסוק כז "ויברא ה´ את האדם בצלמו ... (כלמור בדומותו של האל) בצלם ה´ ברא אותו" עד כאן הכל טוב יפה ומובן אבל אז . מגיע פרק ב ומציג אידואולוגיה שונא לגמרי מפרק א כאילו כל פרק א לא היה קיים כלל . והקשר לנושא שלנו על בריאת האדם נאמר בפרק ב פסוק ז "וייצר (מילה העוסקת בחומר לא ברחוניות ונגודת את ויברא בפרק א) ה´ ה´ (שוב ניגודיות שמו של האל מופיע פעמיים פעם אחת בשמו ופעם אחת במעמדו) את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים" ועכשיו לשאלה: כאמור, ידוע לכולם שאחרי מתן תורה ממש תקופה קצרה אחרי האירוע ההיסטורי "מתן תורה" ובכלל לאורך כל ספר התנ"ך אי אפשר להתווכח עם העובדה שאדם העברו עבר אלילים וחאט ועשה את הרע בעיני הקדוש ברוך הוא והרי שהאל הוא יודע הכל ולא ניתן להבין את גודל ובפעם הראשונה והאחרונה כמו שאנחנו רואים לאורך ההיסטוריה שהוא מוציא ספר קדוש עם חוקים ומצוואת עשה/אל תעשה היינו מצפים שפרק העוסק בבריאה תהיה מובנת לכל אדם הרוצה להאמין באל אך מסתבר כפי שראינו למעלה שקיימת סתירה חד משמעית בין בריאת האדם בפרק א לבין ביראת האדם בפרק ב (פעם ראשונה בצלם האל פעם בשנייה בעפר) אשמח לקבל תשובה מפורטת העונה על כל סעיפי השאלה ויתרה מזאת , אמשח אם אני יפונה למקורות אחרים כדי להשכיל בנושא תודה

תשובה

 
בס"ד
שלום וברכה,
קודם כל, גם בפרק א' וגם בפרק ב' כתוב במפורש שאלוקים יצר את האדם עפר מן האדמה. בבראשית א' הקטע מתחיל מפסוק כד' המתאר כיצד נבראו בעלי החיים מן האדמה, וממשיך משם לבריאת האדם. צלם אלוקים אינו קשור לחומר ממנו נברא האדם אלא לצורה והמהות הפנימית של האדם.
נסה את התרגיל המחשבתי הבא:
קח את כל השאלות שיש לך על התורה - ושאל את עצמך, האם כל היהודים שחיו לפני אלפיים שנה, ולפני שלושת אלפים שנה, לא ראו קושיות פשוטות כל כך?
ולא תוכל לומר שהיו יהודים טיפשים, כי הם עסקו בקריאת התורה ולימודה כמאמר הפסוק "ושיננתם לבניך... ולימדתם אותם את בניכם לדבר בם בשיבתך, בביתך, בלכתך בדרך, בשכבך ובקומך".
רוב הפירושים על התורה נכתבו רק באלף השנים האחרונות. זאת אומרת שכל הדורות הראשונים, לאורך אלפיים שנה אם לא יותר, קראו את התורה והבינו אותה ללא בעיות.
השאלות שאתה שואל הן כל כך פשוטות וזועקות מהטקסט, כי הן שאלות שכל ילד יכול לשאול, פשוט שקוראי התורה ראו אותם וידעו להשיב עליהן, וגם ברור עוד יותר שכותב התורה ראה זאת לנגד עיניו.
במילים אחרות, תוכל להבין לבד שהקושי נמצא רק אצלנו, אנשי הדורות האחרונים, בעוד מקבלי התורה הבינו אותה מצויין כפי שהיא.
רש"י כתב את פירושו לפני 1000 שנה, כי כבר בדורו החלו להתקשות בהבנת התורה כפשוטה. לשאלתך לדוגמה, השיב רש"י כי הפרק הראשון בבראשית מתאר רק את סדר הבריאה, ולא כיצד נברא האדם בגן-עדן, בעוד הפרק השני מתאר את סיפור בריאת האדם לפרטיו. זהו דבר שקוראים מן העבר הבינו לבד, אך לנו צריך להסבי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה