עטלף מטיל ביצים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, למה כתוב בגמרא שהעטלף מטיל ביצים הרי היום יודעים שאין הדבר כך. ולאיזה בדיוק עטלפים הם התכוונו אשמח לקבל תשובה מספקת. בתודה רבה אור!

תשובה

תשובה לשאלה מכבוד הרב יעקב סגל שליט"א שאלה: במס` בכורות ז` ע"ב כתוב שהעטלף אע"פ שמטיל ביצים הוא מניק [שלא כשאר מטילי הביצים], ואילו העטלף הידוע לנו אמנם מניק, אך הוא מוליד ולדות ואינו מטיל ביצים. תשובה: ראשית: עיקר חידוש הגמרא היא שלמרות היות העטלף עוף המעופף,

ולכן נמנה בתורה כעוף, הריהו מיוחד במעופפים שהוא מניק, עד שב"בריטניקה לנוער" כרך י"ב עמ` 50 כותב בהתפעלות איך חז"ל ידעו על ייחודיות זו כל כך מזמן. שנית: אין העטלף הידוע לנו אותו העטלף ממש שהתכוונו חז"ל, שהרי החומש בס` ויקרא י"א פסוקים י"ח וי"ט כותב את התנשמת ואת העטלף בתור עופות טמאים, ורש"י [וכן החזקוני ועוד מפרשים] מבאר גבי "תנשמת": "היא קלב"א שורי"ץ ודומה לעכבר ופורחת בלילה". דהיינו: מה שאנחנו קוראים עטלף! א"כ ה"עטלף" הכתוב שם אח"כ הוא ודאי סוג השונה מהעטלף הידוע, אף אם דומה לו, ולגביו חז"ל אמרו שמטיל ביצים ומניק.

ישנם יותר מ1000 מיני עטלף, ועל הרבה מהם לא ידוע כמעט כלום, ובודאי יש ביניהם שנולדים אם לא מביצים ממש אז מהדומה לביצים: כששילייתם עטופה בכרום קשה לשמר העובר. גם בהרבה מסוגיהם יש רביה מיוחדת הנקראת "הריון מתאחר" שהזרע מתחיל להפרות הביצית ואח"כ הביצית משתרשת ברחם ומתפתחת רק כמה חודשים מאוחר יותר [אינצק` של החי והצומח של א"י של עזריה אלון כרך 7 עמ` 66], דהיינו שאין גוף האם משתתף בגידול העובר ברציפות כמו בשאר היונקים, וזהו דומה להטלת ביצה שגוף האם מפסיק להיות שותף לגידול העובר.

שבת שלום - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה