שאל את הרב - כללי

למה יוסף הצדיק התגלגל ברבי ישמעאל כהן גדול?

  • כ"ו סיון התשפ"א
אא

שאלה

אם רבי ישמעאל כהן גדול הוא גלגול של יוסף הצדיק (כמדומני ע"פ שער הגלגולים), מה הסיבה שהוא נהרג בין עשרת הרוגי מלכות? הרי יוסף הוא הנמכר עצמו. תודה

תשובה

שלום רב,

אכן כך כתב רבי חיים ויטאל זצ"ל בשער הגלגולים (סוף הקדמה לד) שרבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול, הוא נצוץ נשמת יוסף הצדיק וכו'. וכדמיון מה שכתוב ביוסף (בראשית לז כג) ויפשיטו את יוסף את כתנתו, כן הפשיטו עור פניו של רבי ישמעאל. גם נדמה רבי ישמעאל ליוסף, בהיותו יפה תואר כמוהו, כנזכר בפרקי היכלות. וכמו שיוסף נשבה בין הגויים במצרים, כן נשבה רבי ישמעאל (מסכת גיטין דף נח עמוד א). ע"ש.

ותשובה לשאלתך תוכל למצוא בספרו שער מאמרי רז"ל (עמוד יא) וזה לשונו: ועתה יש לשאול שאלה אחת, כי הנה נודע שהשבטים שמכרו ליוסף, לא היו כי אם ט' בלבד, בעבור כי ראובן לא היה שם. ולכן אמרו רז"ל (מדרש תנחומא וישב סימן ב) ששתפו את השכינה עמהם, להשלים לעשרה. ועתה מי היה העשירי, כי ראובן לא היה בגלגול עמהם, כמו שתרגם אונקלוס על פסוק (דברים לג ו) יחי ראובן ואל ימות מיתה תניינא וכו'. אבל דע, כי במקום ראובן העשירי, היה יוסף הצדיק עצמו ע"ה, לפי שהקב"ה מדקדק עם חסידיו כחוט השערה (א"ה, ראה מסכת יבמות דף קכא עמוד ב), ולפי שבסיבתו אירע כל מה שאירע נענש. ע"ש עוד בדבריו.

וכבר מבואר כן ברבינו בחיי על התורה (בראשית לח א) ומה שהיו עשרה הרוגי מלכות והאחים בעלי המעשה לא היו אלא ט' שהרי ראובן לא הסכים עמהם, יש לומר לפי שגם יוסף חטא, כי חטא האחים בו, הלא הוא היה הסיבה וכו', וכיוון שהיה בכלל החטא היה בכלל העונש, ולכך נפקד עליו גם כן. ע"ש.

וכן כתב הרדב"ז זצ"ל בספרו מצודת דוד (מצווה קכט ד"ה וכתב ר' אלעזר) שיוסף היה אחד מעשרה הרוגי מלכות, כי הוא היה סיבה, כמו שכתוב (בראשית לז ב) "ויבא יוסף את דבתם רעה". ע"ש.

אלא שבדבריהם לא מבואר איזה אחד מעשרה הרוגי מלכות היה יוסף הצדיק, ופרט זה מבואר בשער הגלגולים וכנ"ל.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גלגוליםיוסף הצדיקרבי ישמעאל כהן גדול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה