הלכות ומנהגים

איזה מלאכות מותר לעשות לפני התפילה בבוקר?

  • כ"ב סיון התשפ"א
אא

שאלה

מה אמור לעשות אדם שהתעורר מוקדם לאחר הנץ אך לפני המנין הראשון (או המנין הקבוע שלו) וכעת נותר לו זמן פנוי? הרי אסור לו להתעסק בצרכיו ולא תמיד שייך שהוא ינצל כעת את הזמן ללימוד לא כל אדם בר הכי ולא כל הזמנים שווים וכו'? האם עליו סתם לשבת בחוסר מעש עדי יגיע זמן התפילה? לא יוכל לעיין בעיתון/לסדר את הבית/לבשל/להתחיל עבודה וכדו'. תודה רבה לכם

תשובה

שלום רב,

אכן ההלכה היא שאסור להתעסק בצרכיו לפני התפילה (שלחן ערוך סימן פט סעיף ג), ולכן אסור לסדר את הבית או לבשל וכיוצא בזה.

אמנם מלאכה בדרך עראי - מותרת (ראה אשל אברהם מבוטשאטש שם), ולכן מותר להכניס בגדים (שמחולקים כבר לסוגיהם) למכונת כביסה, לזרוק את הפח (הליכות שלמה חלק א' פרק ב סעיף ה), וכן מותר לסדר מיטתו כשאין מי שמסדרה עבורו (שם בדבר הלכה אות ז).

ולגבי קריאת עיתון - יש מי שכתב שעיון חטוף מותר (דבר הלכה שם), ויש מי שכתב שמטעם אחר אין לקרוא עיתון לפני התפילה, שהרי כתב השלחן ערוך (סימן צג סעיפים ב-ג) לא יעמוד להתפלל מתוך כעס אלא מתוך שמחה, ולא מתוך דין, שלא יהא לבו טרוד בה. וכך גם בחדשות כמעט על פי רוב יש שם שמועות המעציבות ומטרידות דעתו של אדם, ומטעם זה יש להימנע מקריאת חדשות לפני התפילה (שו"ת שבט הקהתי חלק ג' סימן מ).

והטוב ביותר שינצל את זמנו לקריאת פרקי תהלים, שהוא דבר השווה לכל נפש, וגם מעלתו גדולה, וכמו שכתב הלבוש (סימן א סעיף ט) בשם רבי יוסף ג'יקטיליה זצ"ל (מגדולי המקובלים בספרד במאה ה-13) בספר שערי אורה (שער א) שעל ידי קריאת תהלים קודם התפילה מבריח המקטרגים כדי שתעלה התפילה אחר כך בשלום בלי שום מקטרג. ושלכך קראם דוד מזמורים על שם שהם מחתכים להם דרך להעלות התפילה. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תפילת שחריתמלאכה לפני התפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה