טיעונים של אתאיסטים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום ושבוע טוב, מידי פעם אני נתקל בכל מיני טענות של אתאיסטים כנגד קיום האלוהים. אך למרות שאני מאמי, הייתי רוצה שתעזרו לי לשכנע אותם אל מול הטענות הבאות: 1. בעניין הכל יכול: אם אלוהים הוא כל יכול, אזי הוא יכול לספק את כל רצונותיו, שאיפותיו וחלומותיו מבלי לברוא דבר. היות שישנו יקום ונטען כי אלוהים ברא אותו, לכן יש לו צרכים - הוא אינו כל-יכול. 2. כנ"ל, בעניין המושלמות: אם אלוהים קיים כישות מושלמת, הרי שלא היה בורא את היקום - לישות מושלמת אין רצונות וצרכים. אלוהים ברא את היקום, כלומר יש לו רצונות וצרכים - לכן הוא לא מושלם. 3. אם אלוהים קיים, הוא תופס את כל המרחב-זמן. על כן, לאלוהים אין תחושת "אני" אישית; אין לו מודעות עצמית מפני שכל דבר הוא חלק ממנו, ואינו מבדיל בין "אני" ו"לא אני". אם לאלוהים אין מודעות עצמית, אזי אין הבדל בינו לבין יקום חסר מודעות שנשלט בידי חוקי הטבע. 4. אם אלוהים יכול להיות הסיבה הראשונית שאין סיבה אחרת הקודמת לה, מדוע לא יוכל גם היקום להיות קיים בלי שתהיה סיבה קודמת לו תודה

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות;

אם א-לוהים לא היה בורא את העולם, אתה לא היית! לא היית רוצה להיות?!
לכך ברא עולם; לטובתך ולהנאתך!

כנ"ל, בעניין הכול יכול: הא-ל צריך עולם לאלף כפרות. אבל אני שמח שאני כאן!
הוא ידע את זה, ולכך ברא אותי, וגם אותך, כנ"ל.

שמעת פעם על 'סוד הצמצום'?
אחד מעיקרי הקבלה הלוריאנית!
משמעו היא שא-לוהים ברא עולמו דרך צמצום עצמו מעט, להשאיר מקום לזולתו. זאת אומרת שהוא קיים, בלא לתפוס את כל המרחב והזמן.
מלבד זאת, מודעת עצמית שלי ושלך, כולם מתנות ממנו הם, ואם לנו הוא נתן מודעת עצמית, מסתמא יודע הוא מה זה:
ובתהלים (ז) וַיֹּאמְרוּ לֹא יִרְאֶה יָּהּ - וְלֹא יָבִין אֱלֹהֵי יַעֲקֹב:
(ח) בִּינוּ בֹּעֲרִים בָּעָם - וּכְסִילִים מָתַי תַּשְׂכִּילוּ:
(ט) הֲנֹטַע אֹזֶן הֲלֹא יִשְׁמָע - אִם יֹצֵר עַיִן הֲלֹא יַבִּיט:
(י) הֲיֹסֵר גּוֹיִם - הֲלֹא יוֹכִיחַ - הַמְלַמֵּד אָדָם דָּעַת:
(יא) יְיָ יֹדֵעַ מַחְשְׁבוֹת אָדָם - כִּי הֵמָּה הָבֶל:

היקום לא יכול להיות קיים בלי שתהיה סיבה קודמת לו, מפני שהיקום חומרי הוא, וכולנו מכירים ויודעים חוקי החומר, שאין נברא ללא בורא, ולא מוצר בלי יוצר, אבל א-לוהים אינו חומרי אלא רוחני. יש שם חוקים אחרים לגמרי.
ובאוצר המדרשים (אייזנשטיין) תמורה: ומעשה שבא מין ואמר לר' עקיבא העוה"ז מי בראו א"ל הקדוש ברוך הוא, א"ל הראיני דבר ברור, א"ל למחר תבא אלי, למחר בא אצלו א"ל מה אתה לובש, א"ל בגד, א"ל מי עשאו, א"ל האורג, א"ל איני מאמינך הראיני דבר ברור, א"ל ומה אראה לך ואין אתה יודע שהאורג עשאו, א"ל ואתה אינך יודע שהקב"ה ברא את עולמו, נפטר אותו המין, אמרו לו תלמידיו מה הדבר ברור, א"ל בניי כשם שהבית מודיע על הבנאי והבגד מודיע על האורג והדלת על הנגר, כך העולם מודיע על הקדוש ברוך הוא שהוא בראו, ישתבח ויתעלה שמו לעד ולנצח נצחים, אמן ואמן נצח סלה ועד.

הצלחה וברכה;

יעקב משה








להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה