שאל את הרב - כללי

כיצד נכתב ששמואל שקול כמשה ואהרן?

  • ד' אייר התשפ"א
אא

שאלה

שלום הרב, כיצד נכתב ששמואל שקול כמשה ואהרן, הרי משה רבנו זכה למה שאף אחד אחר לא השיג? ואהרן גם כן מעלתו הייתה גבוהה מאוד! תודה.

תשובה

שלום רב,

אכן כך אמרו חז"ל במסכת ברכות (דף לא עמוד ב) על בקשת חנה (שמואל א' א יא) "ונתתה לאמתך זרע אנשים", מהו זרע אנשים, רבי יוחנן, אמר זרע ששקול כשני אנשים. ומי הם, משה ואהרן שנאמר (תהלים צט ו) "משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו". ע"ש. ויפה תמהת, שהרי כתוב (דברים לד י) "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה", וכל שכן שכמשה ואהרן לא קם.

ופירש השל"ה (חלק תורה שבכתב פרשת קרח ד"ה והנה) שהעניין הוא שהיו בשמואל ממדות משה ואהרן, כי משה רבנו ע"ה לרוב דביקותו באלוקים אחז במדות הכל לאלוקים, וזהו שנקרא משה (דברים לג א) איש האלוקים, כי לא היה לו פנאי כל כך לעסוק בעסקי בני אדם, והיה טוב עם אלוקים. ואהרן אחז במדת שלום, ותמיד עסק לרדוף שלום בין איש לרעהו, והיה ביותר טוב עם האנשים. ושמואל הנביא אחז ממדת שניהם, היה טוב עם האלוקים מעין דוגמת משה רבנו ע"ה, והיה טוב עם אנשים מעין דוגמת אהרן הכהן, וכן מצינו שהיה מסבב מעיר לעיר לעשות משפט אמת ושלום. ע"ש. וכוונת קדשו למה שאמרו בגמרא מסכת שבת (דף נו עמוד א) שהיה שמואל הצדיק מחזר בכל מקומות ישראל ודן אותם בעריהם שנאמר (שמואל א' ז טז) "והלך מדי שנה בשנה וסבב בית א-ל והגלגל והמצפה ושפט את ישראל". 

ובשם הגר"א זצ"ל הובא לפרש בספר אמרי נועם (ברכות שם) שמשה היה נביא ולא שימש כל כך במקדש, ואהרן שימש במקדש ולא היה כל כך נביא. ושמואל היה שני הדברים, שהיה נביא וגם שימש במקדש שהיה לוי ושימש עבודת הלויים, ובאמת לא היה נביא כמשה רבנו ע"ה.

בברכה,

הלל מאירס

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:משה רבנושמואל הנביאאהרן הכהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה