הלכות ומנהגים

האם צריך לקיים נדר בלב לקיים את כל המצוות?

  • כ"ז טבת התשפ"א 
אא

שאלה

שלום, לפני כמה ימים בן משפחה שלי לא הרגיש טוב, במילים יפות, ואני הזמנתי אמבולנס בפעם השלישית בשבועיים האלה. ומרוב לחץ, באמצע הנסיעה באמבולנס נדרתי במילים האלה: "ה' אני נודרת לך נדר שאם נחזור בריאים היום מבית החולים אז אני ישר אעשה את כל המצוות, אהיה דתייה ואני אתפלל את כל התפילות". אבל אמרתי את כל זה בלב, בידיעה שה' שומע גם בלב, כי זה נכון, הוא כל יכול.
באותו יום חזרנו הביתה, אבל זה היה בגלל שרצו להכניס אותו למחלקת חשודי קורונה, כי סימנו אותו, ולא הסכימו לטפל בו אם לא ילך להיבדק בבדיקה שמסוכנת בשבילו. לא הסכמנו, אז זרקו אותנו מבית החולים... ועכשיו אני לא יודעת מה לעשות, אני ממש לחוצה.
ושונאת את עצמי על זה שנדרתי על משהו שגם ככה לא אפשרי לי... האם נדירת נדר בלב נחשבת? כי ה' שומע אותנו גם בלב, וזה היה מתוך לחץ שנדרתי, ואני אפילו לא זוכרת שנדרתי שאתפלל את כל התפילות אבל מפחדת שנדרתי את זה. תודה רבה רבה.

תשובה

שלום רב,

ה' יתברך שומע גם תפילות בלב, אולם נדר בלב לא חל עד שתוציאי בשפתיים (שלחן ערוך יורה דעה סימן רי סעיף א). והטעם הוא משום שכך נאמר בתורה (ויקרא ה ד) "לבטא בשפתיים" (טורי זהב שם). וגם אם מדובר בנדר על דבר מצווה כמו במקרה שלך - זה לא חל בלב (יעויין כל נדרי פרק נט סעיף א).

אמנם מי שגמרה בליבה לתת צדקה, חייבת לקיים קבלה זו https://www.hidabroot.org/question/284154

בברכת בריאות איתנה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:מחשבהנדר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים