הלכות ומנהגים

מה מטרת המנהג שהכלה רוכשת טלית לחתן?

  • כ"ה טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום,

מה מטרת המנהג שהכלה המיועדת רוכשת טלית לחתן ליום החופה?
האם צריך להשתמש בטלית החדשה מאותה נקודה ואילך?
מה עושים עם הטלית הנוכחית שבשימוש?

תודה רבה!!

תשובה

שבוע טוב,

נאמרו בזה כמה טעמים, ומהם:

א. רבי זאף וולף מז'יטומיר זצ"ל (תלמיד המגיד ממזריטש זצ"ל) בספרו אור המאיר (דרוש לסוכות דף רנח עמוד ב) הסביר על פי מה שרואים במסכת מנחות (דף מד עמוד א) שהזהיר במצות ציצית מצילתו מחטא הזנות. ואפשר לרמוז זאת בכתוב (משלי ו לב) "נואף אישה חסר לב", כלומר מאין נמשך לו לאדם להיות נואף אישה, מורה הכתוב באצבע בסיבת חסר ל"ב חוטין שבציצית שאינו זהיר במצות ציצית. ולכן ביום חתונתו וביום שמחת לבו ביום שנכנס לחופה עם בת זוגו שולחת לו טלית עם ד' ציצית ל"ב חוטין ורומזת לו, הרי שלך לפניך חלקך הניתן לך מה' אישה משכלת ליתן לב לשמוח בחלקו דווקא.

ב. השדי חמד חלק ז' (מערכת חתן וכלה אות יא) הביא מהיפה ללב, שהמנהג באשכנז שהכלה שולחת טלית להחתן ביום חתונתו, ונתן טעם לדבר על פי מה שכתב המגן אברהם (סימן ח סק"ג) שבחור שלא נשא אישה לא היה מכסה ראשו בטלית אפילו הוא תלמיד חכם. וכיוון שהיא גורמת לו להזקיקו לטלית זו הנהיגו שיהיה הטלית משלה. 

והנה מנהג זה נפוץ בעיקר אצל האשכנזים (וזה מסתדר מאוד עם הטעם השני שלא שייך אצל הספרדים, שהרי הם מתעטפים בטלית גם לפני החתונה), אולם לא פשט אצל הספרדים אלא רק לאחרונה (ילקוט יוסף שובע שמחות חלק א' פרק ו סעיף יא). והמנהג הוא להשתמש בטלית מהחתונה והלאה. ואם יש לו כבר טלית, יכול לייחד אחת מהן לחול ואת השנייה לשבת.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טליתחתן וכלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה