שם ומלכות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרה"ג שליט"א שלום עליכם: 1.קראתי שנשים ספרדיות לא מברכות בשם ומלכות בברכת "ברוך שאמר "ישתבח וברכות קריאת שמע אלא אומרות ברוך אתה מלך העולם האל אב הרחמן ,אך לדעת האשכנזים רשאיות לברך ברכה זאת , ברצוני לדעת מה העיניין והאם באמת לדעת הספרדים לפי מרן הר` עובדיה האם צריך לברך ברכות אלו או לא בשם ומלכות כי אני רגילה בתפילה של שבת לומר את שם השם עם השליח ציבור ולכן במשך השבוע מתוך הרגל מסויים כי ברכות בד"כ הן עם שם ומלכות אז זה קצת קשה לי לא להגיד למרות שאני קוראת מהסידור ולא מהרגל ח"ו 2. ברצוני לדעת מי זה הרה"ג חיים נאה ולעת מי הוא הולך "והחזון איש "כלומר מי לדעת ספרדים ומי לדעת אשכנז מכוון שיש לי ספר ברכות ודוד שלי רוצה שאקנה לו כזה אך הוא הולך לפי הרה"ג פאר הדור הר` עובדיה אני יודעת שהר` עובדיה הולך לפי שולחן ערוך אז ברצוני לדעת האם יש עיניין לסמוך על הספר לפי הדעות שכתובות כלומר האם החזון איש זה הכי קרוב לדעתו של מרן הר` עובדיה,תודה רבה ,מחילה על ריבוי השאלות

תשובה

שלום וברכה

אכן כך, יש חילוק יסודי מאוד בין הפסיקה האשכנזית לבין הפסיקה הספרדית לגבי נשים הרוצות לקיים מצוות שהן פטורות מהן, אם מותר להן לברך או לא. שלדעת האשכנזים הפוסקים כמו רבינו תם מותר לנשים לברך ברכה שלמה גם על מצוות שהיא לא מחוייבת בהן כמו על שמיעת תקיעת שופר ועל ישיבה בסוכה וכו`, ואילו לפי הפסיקה הספרדית אין לנשים לברך עם הזכרת השם על מצוות שהיא מקיימת ללא שתהיה מחוייבת בהן, ויש בכך משום ספק ברכה לבטלה.

כך גם לגבי ברכות קריאת שמע שהנשים פטורות מאחר וקריאת שמע עם הברכות היא מצוה התלויה בזמן, לדעת הפוסקים האשכנזים אפשר לברך עם הזכרת השם, ולא כן לפי הפסיקה הספרדית. ולכן, אם את מורגלת כבר לומר את השם, הרי שאם את ספרדיה את צריכה להרגיל את עצמך שלא להזכיר את השם בברכות של קריאת שמע ופסוקי דזמרה, גם בחול וגם בשבת, עד שתרגילי את עצמך ויוצא לך שם השם לפעמים לא יהיה זה נחשב כחטא מכיון שאת עושה לתומך דבר שלדעת פוסקים רבים מותר.

הפסיקה של הרב עובדיה יוסף בעניני שיעורי המצוות דהיינו גודל `כזית` `כביצה` שיעור מקוה` וכן `שיעור להפרשת חלה` וכו` קרובה יותר לדעתו של הרה"ג רבי חיים נאה [המקטין את השיעורים] מאשר לדעתו של החזון איש [המגדיל את השיעורים, בדרך כלל].

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה