אינני מוחלת על כך [תגובה]

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ר` מנשה ישראל שלום, אני זאת ששלחה את השאלה בנוגע לפטור של נשים מציצית ותפילין. תודה רבה שענית על השאלה. כפי שתיארתי לעצמי, כך היה- אפשר להביא אינספוף הסברים, טענות וראיות מדברי חז"ל ופוסקים מדוע אסור לנשים להניח תפילין ולהתעטף בטלית, ציצית וכיו"ב, אבל בתכל`ס- מחר בבוקר אני אקום ושוב אצטרך להסתפק ב"סידור" בלבד ולא יותר מזה. אם כב` זוכר, ביקשתי עצה האם יש מצווה ממשית שאני אוכל לקיים (אעפ"י שאינני גבר), הרי לא ייתכן שהתורה הזניחה את הנשים ולא הותירה לנו איזושהי מצווה מוחשית שנוכל לקיים בזמן התפילה כדי להרגיש ממש קשר עם בורא עולם אגב, שלחתי שאלה דומה לאתר נוסף (אתר דתי כמובן), ובו נאמר לי שאני יכולה להתעטף בטלית אם אני עושה זאת בהצנעא ואם ממש ארצה, אפילו אולי להניח תפילין. אבל כמובן, אינני רפורמית, ואני צריכה רק אישור של רב גדול ומוסמך. ואם רב גדול הדור אינו מתיר לי- אינני יכולה להשתמש בטליתתפיליןציצית אעפ"י שאני מאוד רוצה. זה מה שנגזר עלינו הנשים ושוב- תודה רבה על התשובה (אמרת שאחרי שקראת את שאלתי, הנחת תפילין בשמחה. יש לי רעיון נוסף- תברך גם "שלא עשני אישה" בשמחה). נ.ב. שאלת האם אני עכשיו כן סולחת על כך שנלקחו ממני מצוות טלית ותפילין, והתשובה היא- בוודאי שלא. לא מחלתי ולעולם לא אסלח. איזה אדם היה סולח על כך שלקחו ממנו מצווה יקרה כמו ששווה יותר מיהלום

תשובה

שלום וברכה

קבלתי את התגובה, ואין לי עצה אחרת, אלא שתסתכלי על עצמך כחפץ של מצוה, אני מעתיק לך קטע מספר קדוש ונורא בו כתוב כי גוף האשה היהודיה מזדככת מאוד על ידי צער הבדיקות לפני הטהרה, הטבילה, ההריון והלידה, באופן שגבר לא יוכל להגיע לזיכוך וטהרה כזאת באמצעות העבודה שלו, כי עיקר זיכוך הנפש הוא על ידי סבל כידוע בכל ספרי המוסר, אשה יראת שמים הממלאת תפקיד של אשה יהודיה בגידול ילדים והמסתעף הופכת אותה להיות חפץ של מצוה, ובאותו ספר קבלה ראיתי שהבעל כשהוא מתקרב לאשתו עליו לדעת למה הוא מתקרב, ולהתנהג בהתאם.

המהות של האשה זה התפילה, אשה יהודיה ותפילה הולכות בד בבד ולעולם לא נפרדות, כך שאת לא צריכה לציצית ולא לתפילין, אפי` לא לסידור, את פותחת את הפה ובאמת מקושרת אל הקב"ה באופן מלא, מלא, אני מקבל את האחריות להצהרה הזאת עלי. אגב, סבתא שלי מצד אשתי לפני ארבעה דורות היתה לובשת ציצית, כך מקובל במשפחתי, וכך ידוע על כמה צדקניות, אבל ההמלצה הכללית היא אכן שאין צורך לזה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה