אמונה

שכינה/ נשמה

  • כ"ד תשרי התשפ"א
אא

שאלה

ב"ה
שלום וברכה

רציתי להבין יותר לעומק מה זה שכינה , שאומרים שהשכינה שורה במקום כלשהו אז מה ההבדל בינה לבין השם? הרי השם נמצא בכל מקום אז למה לא אומרים השם שוכן? כמו שכתוב ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם. כמו כן, האם השכינה זה למעשה הנשמה שהשם נפח? הרי הוא נפח רק נשמה אחת באדם הראשון שממנה התפצלו כל הנשמות אז יש בבריאה רק נשמה אחת לפי הבנתי ש"התפרקה לרסיסים", כי אדם זה א + דם; אז האם הכוונה של האלף לשכינה או להשם בעצמו, כי האלף מסמלת את השם. אבל אני יודעת שלמרות שהשם מחייה אותי, הנשמה שלי זה לא הוא, כמו כן האלף הנעלמת בפתיחת התורה מסמלת את השם ואת האינסוף, אבל השם מוחלט ולא משתנה כלומר קבוע, לעומת האינסוף שזה "מתפשט" ,או שאני טועה? האם השם קבוע והשכינה אינסופית? , האם בכלל קיימת הפרדה בין השם לשכינה? או שהשכינה זה ה "מראה" של השם? והסיבה שאני חושבת כך היא כי אם אני ינשוף עכשיו נשיפה אז אני ינשוף פחמן דו חמצני ובתוכי יש חמצן, אז העובדה שאני נושפת לא אומר שהנשיפה היא "כמוני" כי "אני" חמצן והנשיפה ההפך- פחמן דו חמצני, אז בגלל שהשם סידר ככה בבריאה אז אני מסיקה מהטבע אותה מסקנה לגבי השם והנשמה, אם אסתכל במראה למרות שזה נראה שזה אני, למעשה זה ההפך ממני כי ההשתקפות היא מולי ויד ימין שלי תהיה יד שמאל במראה ,ההפך הגמור מצל, שזה בדיוק אותו דבר. כך שמסקנתי שהשכינה והשם הם הפכים גמורים,השם קבוע, השכינה מתפשטת, אבל הפכים שאולי "מתמזגים" , כמו כן כתוב "ורוח אלוקים מרחפת על פני המים",רוח אלוקים הכוונה להשם בעצמו?,לשכינה? ושוב על פני המים - זה השתקפות כמו במראה, כמו ששלמה המלך כתב כמים הפנים לפנים כן לב האדם, ומוזר שהוא לא השתמש במילה צל כי ההשתקפות במים היא הפוכה, לא כמו שכתוב- השם צילך על יד ימינך
לא גדלתי בבית ספר דתי והמורים שלי היו כופרים,אז כל פרשת בראשית לא מובנת לי לעומק, מה זה רוח אלוקים מרחפת על פני המים,אם הכוונה לרוח נשמה מאשר יסוד הרוח, אז למה על פני שהרי נמצא בכל מקום
מקווה שניסחתי את עצמי בצורה מובנת
והמון תודה על המענה

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה.

רצונך לדעת את התורה לעומקה ובאופן ברורה היא מאד מכובדת. לכן כדאי בשבילך ללמוד יותר מן המקורות האוטנטיות כדי לצבור ידיעות ברורות, ולא תצטרכי להתבלבל עם ניחושים מתוך לשונות הפסוקים שכבר נתפרשו על ידי הראשונים ז"ל. 

כעת נענה לך רק על היסודות שאת מתקשית להבין:

1. מה זה שכינה , שאומרים שהשכינה שורה במקום כלשהו, אז מה ההבדל בינה לבין השם? הרי השם נמצא בכל מקום אז למה לא אומרים השם שוכן? כמו שכתוב ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם.

- כפי שנמסר לנו בקבלה מדורי דורות מזמן נתינת התורה ועוד מימי האבות הקדושים, ולמעלה מזמן אדם הראשון, בורא העולם יתברך הוא באמת נקרא אצלינו "אין סוף ברוך הוא". 

רק דהואיל ואנו בעלי גבול, ולכן אין ביכולתינו המוגבלת היכולת לתפוס אלא מושגים הבאים בגבול. לכן ניתנה לנו הרשות להשתמש בשם הקדוש של ד' אותיות המופיע בתורה, אשר השורש שלו הוא ענין ההויה של כל דבר שקיים, ודרך השם הזה אנו מתייחסים לבורא העולם, "אין סוף ברוך הוא" - יחד עם הידיעה הפנימית שלנו שהואיל והשם של ד' אותיות הוא מושג בתוך הגבול, אמיתיות ה"אין סוף ברוך הוא" הוא הרבה הרבה יותר גדול לאין קץ, מאשר מה שמושג לנו על ידי "השם" של ד' אותיות. 

לכן כאשר אנחנו מדברים בינינו לבין עצמינו ומזכירים את "השם", הכוונה ופירוש המילה הוא ל"שם של ד' אותיות"; אך כוונתינו הנסתרת הוא ל"אין סוף ברוך הוא", בידעינו שהואיל ואנחנו בעלי גבול, לא נוכל לדבר מבורא העולם כלל אלא בהשתמשותינו ב "ה-שם". 

"השכינה" היא עוד מושג הבא בגבול שאנחנו מזהים לגבי "אין סוף ברוך הוא", והינה איזכור מיוחדת וסמך למציאות שה"אין סוף ברוך הוא" שוכן בתוכינו באופן חווייתי. וכמו שכתבת,   "כמו שכתוב ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם".

אך ההבדל בין מתי שאנו מזכירים את "השם" (של ד' אותיות) ומתי שאנו מזכירים את ה"שכינה", היינו כדי להורות במילים, לפי המושגים שלנו, מתי אנחנו מתייחסים לבורא העולם ב"ה באופן שהוא למעלה מהשגתינו (השם של ד' אותיות), ומתי אנחנו מתייחסים לבורא העולם ב"ה באופן שנוכל להתייחס כלפינו באופן מוחשי למציאותו (השכינה). וכלול בדרגא הזו השניה, החלק אלו-ה ממעל שנמצא בקרבינו, שהיא הנשמה, שעל ידה אנו חווים מציאות מה של ה"אין סוף ברוך הוא", דהיינו כח החיים עצמם השופע בקרבינו. 

וב' ההבחנות האלו - של "השם" ושל ה"שכינה" - אנו אומרים תמיד בידעינו שאין בכל השגיתינו בהם (שהיא מוגבלת) אמיתיות ענין הבורא יתברך, שהוא אין סוף ממש עד שאין לשום נברא השגה בו בכלל.     

2.  כמו כן, האם השכינה זה למעשה הנשמה שהשם נפח?

- ראי תשובה 1. 

3. כי אדם זה א + דם אז האם הכוונה של האלף לשכינה או להשם בעצמו כי האלף מסמלת את השם.

- הכונה באות אלף, רמז לבורא העולם אין סוף ברוך הוא שלמעלה מהשגתינו.

4. אבל אני יודעת שלמרות שהשם מחייה אותי, הנשמה שלי זה לא הוא. 

- אין זה נכון, אלא כפי המקובל אצלינו, גם הנשמות שלנו הם חלק מה"אין סוף ברוך הוא" (תניא פרק ב'). 

5. אבל השם מוחלט ולא משתנה כלומר קבוע, לעומת האינסוף שזה "מתפשט" ,או שאני טועה?

- טעות. רק ה"אין סוף ברוך הוא" מוחלט וכמבואר לעיל, אך אין לנו השגה במציאותו האמיתית. ואם כן, גם "השם" שאנו משתמשים בו כדי להתייחס לבורא העולם, וגם חווייתינו את ה"שכינה" אינם אלא איזכורים השייכים כלפינו וכלפי מציאותינו בעולם הזה, ואין לומר עליהם החלטיות כמו על בורא העולם ה"אין סוף ברוך הוא", שרק הוא מוחלט מהכל.   

בברכה שתזכי ללמוד היסודות האמיתיות המסורות לנו מדור ודור, ושתרגישי את הקירבה של השם אליך.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שכינההשםשם של ד' אותיותנשמהאין סוף ברוך הואא"ס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה