מהי ירידת הדורות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רצוני לדעת מה זה בדיוק שאומרים "ירידת הדורות" האם פעם לאנשים היתה תפיסה יותר חדה מבחינה שכלית וזכרון יותר טוב

תשובה

שלום וברכה

אינני יודע אם הביטוי של `ירידת הדורות` קיים בכלל במדעים החיצוניים, אדרבה, כל דור מתקדם יותר במדעים ובטכנולוגיות חכמות יותר, אכן, החכמה של היום בנויה על גבי החכמה שהיה בדור הקודם, אבל בסופו של דבר המדעים משתפרים והולכים. `ירידת הדורות` הוא מושג אמיתי בחלק התורה, וכפי שאנו רואים שחכמי דור קודם עולים בהרבה על חכמי דורות מאוחרים יותר.

כך היו הנביאים במדריגה עליונה יותר מאנשי כנסת הגדולה, ואנשי כנסת הגדולה היו גדולים יותר מהתנאים, התנאים מהאמוראים, והם מהגאונים, הגאונים מהראשונים, והראשונים מהאחרונים, הירידה ניכרת בעומק ידיעת התורה על בוריה ללא ספיקות והתלבטויות, וזהו ירידת הדורות הניכרת מאוד עד לדורינו אנו. בכדי להתרשם מההכרה שיש ירדת הדורות בידיעת התורה כדאי להעיף מבט על לשונו של גדול דורו רבינו יצחק בר ששת המפורסם בשם `הריב"ש` שנולד בברצלונה בשנת 1326 ונפטר בשנת 1408 באלג`יר, איך הוא מתייחס לגדול שקדם לו רבינו יעקב ב"ר מאיר תם המפורסם בשם רבינו תם, שנפטר כמאה וחמישים שנה לפניו בשנת 1171, וזה לשונו:

"רבינו יעקב, איש תם אשר כמוהו בפלפול לא נהיה מאחר שהתלמוד נחתם, תלמוד ערוך בפיו, ושגור. סיני, ועוקר הרים וטוחנן זה בזה; מפלפולו, ועומק שכלו, ורוחב בינתו כל חכם לב, הן גור יגור. ואת שאר הכוכבים, חכמי הצרפתים: מפיהם, אנו חיים, ומימיהם אנו שותים. רבינו תם רב גובריה; והיה כאחד מהם, ואולי יותר מהם, בחריפות ובקיאות: לפי מה שנראה, ממה שחידש בתלמוד. וכל חכמי ישראל הנמצאים היום, כולם כקליפות השום, וכגרגיר שומשום, נגד אחד מתלמידיו הקטנים".

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה