מדוע זורקים סוכריות על החתן?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שבוע טוב לצוות הידברות ותודה על התשובה מאתמול- תבורכו למה צריך לזרוק על נער בר מצווה או בשבת חתן על החתן סוכריות איזו סגולה זו ומה זה מסמל בתודה וכל טוב, חן

תשובה

שלום וברכה

מנהג ישראל תורה היא שבעת שמזמרין לפני החתן עם גמר הקריאה והברכה שלאחריה כשעלה לתורה, הנשים זורקות עליו מיני מתיקה אגוזים צמוקים ושקדים. מנהג זה מקורו טהור בגמרא (ברכות נ ב): "ממשיכין יין בצנורות לפני החתן ולפני הכלה" ופירש רש"י ז"ל שעושין כן: "משום סימן טוב ואין כאן משום בזיון והפסד לפי שמקבלים אותו בראש פי הצנור בכלי". "וזורקין לפניהם קליות ואגוזים בימות החמה אבל לא בימות הגשמים" [שאין טיט בדרכים - רש"י]. ונרמז מנהג זה במשנה במסכת כתובות (דף טו ב): "רבי יוחנן בן ברוקה אומר אף חילוק קליות ראיה" - על היות הנשואה בתולה, וכמו שפירש רש"י ז"ל (שם ד"ה אף חילוק קליות): "רגילים היו לחלק קליות להתינוקות בנשואי הבתולות". וכן הוא בירושלמי (כתובות פרק ב הלכה י): "ממלין חביות קליות ואגוזים ושוברין לפני התינוקות והתינוקות מלקטין".

ובתוספות (ברכות שם ד"ה ולא) העירו: "ומיהו עכשיו שדרכן לזרוק חטים בבית חתנים, צריך ליזהר שלא יזרקום אלא במקום נקי". מנהג זה נהוג גם כיום במקהלות ישראל בשבת לפני החתונה, וכאשר מספר הגאון רבי אהרן מענדל הכהן זצ"ל בספרו כלילת חתנים (פרק ד סימן א על פי ירושלמי סוף פרק קמא כתובות) עם גמר הקריאה והברכה שלאחריה, בשעה שמזמרין לפני החתן, "הנשים זורקים בראש החתן מיני מתיקה, והילדים ילקוטון". ולפי שהתנכלו המתחדשים ורצו לבטל מנהג יקר זה כמו שאר מנהגי ישראל, עמדו גיבורי כח ועמדו בפרץ להתחזק ולקיים מנהג זה ככל מנהגי ישראל אשר יסודתם בהררי קודש, וכמובא בספר דרכי חיים ושלום (אות תתקמה בהגהה ב) מנהגו של הגה"ק בעל מנחת אלעזר זצוק"ל, וזה לשונו:

"בשעה שעלה החתן לתורה היה המנהג בבית מדרשו של רבינו שהתחיל הגבאי לזמר "אחד יחיד ומיוחד, אל נדרש לבר לבב, אשר שואל אך טוב לישראל, הללויה". ובעת שהיו מזמרין להחתן היו הנשים זורקות מבית עזרת נשים, ומפרוזדור בית המדרש, אגוזים וכדומה, ואפילו כשבאו הנשים לצורך זריקת האגוזים בשעת הזמר לחתן בבית המדרש פנימה לא מיחה ואמר מפני שרואים כי המתחדשים מבטלים מנהג זה על כן צריכין אנו לחזק לעומתם". וכן כתב הגאון רבי יצחק צבי לעבאוויטש אב"ד טשעפ זצ"ל בספרו שלחן העזר (ח"ב סימן ו סעיף א דף יד א): "ונוהגין בעת שמזמרין אחד יחיד וכו` לזרוק עליו אגוזים שקדים וצמוקים וכדומה, וכו` ושמעתי וכמדומה כי כן ראיתי אצל צדיקים שחשו גם כן ללקט בהגיע לידם, ומנהג ישראל תורה הוא".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה