תאריך פרישה מהאשה בימי וסתה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש 3 תאריכים ,שאדם צריך לפרוש מאישתו. אם הוסת היתה יד` בכסלו צריך לפרש יד טבת תאריך שני זה לספור 30 יום אבל את השלישי לא הבנתי ואם אשתי ילדה ביד ` כסלו אז איך אני מבצע ספירה בכל מקרה רציתי גם לשאול מדוע יש את הענין של הפרישה חוץ ימי הפסק הטהרה תודה בשורות טובות.

תשובה

שלום וברכה

ישנם אכן שלושה תאריכים עיקרים שיש לפרוש מהאשה.

 תאריך החודש העברי שבו קבלה האשה את ווסתה.

יום השלושים מקבלת הוסת הקודם, (ויש המחמירים גם ביום לא`)

והתאריך השלישי הוא חישוב מספר הימים שבין ההווסת הקודם לווסת העכשווי.

כגון ראתה האשה בתאריך יד` כסלו, וחודש קודם ראתה בתאריך יב` חשוון, יש לה לספור את מספר הימים שבין יב` חשוון ליד` כסלו, כולל את שני ימי הראייה, שהם 32 יום, ויהיה חייב לפרוש בחודש טבת לאחר 32 יום, מהראייה של כסלו, והוא הנקרא ווסת הפלגה.

וישנם הרבה הלכות ופרטי דינים בענין, ואם תרצה אשלח לך גם אותם. טעם ההפרשה כדי שלא יבואו לבעול בתאריך שיתכן שהוסת יגיע בו, וימצא בועל נדה, וחששו חכמים שמא יום החודש הוא שגרם לראייה או שיום ההפלגה הוא הגורם. ועוד התקינו שכל אשה תחשוש ליום השלושים שהוא הממוצע שנשים מקבלות את ווסתם.

ואעתיק לך את דברי הקיצור שולחן ערוך סימן קנה סעיף א תנו רבנן והזרתם את בני ישראל מטומאתם. אמר רבי יאשיה מכאן אזהרה לבני ישראל שיפרשו מנשותיהן סמוך לוסתן. וכמה, אמר רבא עונה. ועונה היא או יום או לילה שאם זמן וסתה היא ביום אף על פי שרגילה לראות בסוף היום, מכל מקום נאסרה מתחלת היום וכן אם רגילה לראות בבוקר ולא ראתה, מכל מקום עדיין היא אסורה כל היום עד הלילה, וכן אם וסתה בלילה אף על פי שהיא רגילה לראות בתחלת הלילה או שהיא רגילה לראות בסוף הלילה מכל מקום היא אסורה כל הלילה.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה