מדוע אנו זקוקים לבית המקדש השלישי [א]

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

למה צריך בית מקדשיש עולם הבא האם חסר לנו מה ישתנה כשיוקם מה יעוד ביהמ"ק השלישי מול קודמיו מה שונה עבודת ה` שלנו ללא מול עם ביהמ"ק האם בניית ביהמ"ק הקרוב חייבת להיות ממהלך של תחיית המתים ומשיח או יכולה להיות כמו ה-1 וה-2

תשובה

בעזרת השם ית` סדרתי כאן את הענין הרחב והוא התכלית המקווה בנין בית המקדש השלישי שיבנה במהרה בימינו, שכל תכלית עבודת כל הזמנים ועבודת האבות והנביאים דור אחר דור היה כדי להביא להשראת השכינה בעולם, על האופן הכי גדול ששייך, ודבר זה לא נתקיים מעולם, כי אפי` בבית המקדש הראשון ששם היה דרגה גבוהה מאוד של השראת השכינה, כתוב (ירמיהו לב לא) כִּי עַל אַפִּי וְעַל חֲמָתִי הָיְתָה לִּי הָעִיר הַזֹּאת לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּנוּ אוֹתָהּ וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה לַהֲסִירָהּ מֵעַל פָּנָי, ורק לעתיד לבוא אחרי עבודת כל הצדיקים בכל הדורות ובאמצעות היסורים שסבלו בני ישראל בגלויות, או אז יהיה השראת השכינה בשלימות בבית המקדש השלישי, וביאת המשיח והגאולה הינם הכנות לענין בנין הבית המקווה שהיא התכלית של הכל, והיא ההטבה הכי גדולה שיהיה בעולם הזה מיום שנברא, ביום השלישי יקימינו ונחיה לפניו.

והנה יחזקאל הנביא ניבא נבואה זאת בראשית גלות צדקיהו כי"ד שנים אחרי שגלו רוב ישראל לבבל, בשנת ג"א שנב, לפני 2415 שנה, וככה אמר יחזקאל לפני הקב"ה כשקיבל נבואתו כמבואר במדרש תנחומא (פרשת צו סימן יד) אמר ר` שמואל בר אבא אמר הקב"ה לישראל אע"פ שבית המקדש עתיד ליחרב והקרבנות בטלין לא תשכחו עצמכם לסדר הקרבנות אלא הזהרו לקרות בהן לשנות בהן ואם תעסקו בהן אני מעלה עליכם כאלו בקרבנות אתם עוסקים, ואם רצונך לידע בא וראה כשהקב"ה מראה ליחזקאל את צורת הבית מה הוא אומר הגד את בית ישראל את הבית ויכלמו מעונותיהם ומדדו את תכנית (יחזקאל מג) אמר יחזקאל לפני הקב"ה רבש"ע עד עכשיו אנו נתונים בגולה בארץ שונאינו ואתה אומר לי לילך ולהודיע לישראל צורת הבית וכתוב אותו לעיניהם וישמרו את כל צורותיו ואת כל חוקותיו וכי יכולין הן לעשות הניח להם עד שיעלו מן הגולה ואח"כ אני הולך ואומר להם, א"ל הקב"ה ליחזקאל ובשביל שבני נתונים בגולה יהא בנין ביתי בטל, א"ל הקב"ה גדול קרייתה בתורה כבנינה לך אמור להם ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה ובשכר קרייתה שיתעסקו לקרות בה אני מעלה עליהם כאילו הם עוסקין בבנין הבית", עכ"ל המדרש.

והנה בענין בנין בית המקדש השלישי ישנן שתי שיטות עיקריות, דעת הרמב"ם (מלכים יא) הוא שהמלך המשיח הוא העתיד לבנות את הבית המקווה, וז"ל (הלכה א) המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל, וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם, מקריבין קרבנות, ועושין שמטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה, ואח"כ כתב (הלכה ד) אם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה`, הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי".

וכן דעת רש"י ביחזקאל (מג יא) על מה שנאמר ליחזקאל "צוּרַת הַבַּיִת וּתְכוּנָתוֹ וּמוֹצָאָיו וּמוֹבָאָיו וְכָל צוּרֹתָו וְאֵת כָּל חֻקֹּתָיו וְכָל צוּרֹתָיו וְכָל תּוֹרֹתָיו הוֹדַע אוֹתָם וּכְתֹב לְעֵינֵיהֶם וְיִשְׁמְרוּ אֶת כָּל צוּרָתוֹ וְאֶת כָּל חֻקֹּתָיו וְעָשׂוּ אוֹתָם, ופי` "ילמדו ענייני המדות מפיך שידעו לעשותם לעת קץ", וכן מבואר בתרגום אונקלוס (ויחי מט יא) ולשורקה בני אתונו, `עמא יבנון היכליה`, וכן דעת הגר"א (תיקוני זוהר תיקון כו).

מצד שני מבואר במדרש תנחומא שמקדש העתיד תרד בנוי ומשוכלל מן השמים, וכן דעת רש"י בגמ` (ר"ה ל ע"א, סוכה מא ע"א) ותוס` (שבועות טו ע"ב), ובכך הם מיישבים מה שהתיעה הגמ` שמא תבנה בית המקדש העתיד בלילה ובחמשה עשר בניסן, שאע"פ שאין ביהמ"ק נבנה בלילה ואינה דוחה יו"ט הני מילי במקדש הבנוי בידי אדם משא"כ בבניין השלישי העתיד לירד ממרום אפשר שתרד בלילה וביו"ט, ובריטב"א שם כתב שאין הפי` שתיכשר בנינה בלילה שזהו פסול בעצם אלא הפי` שבאמת כבר בנויה הוא, מקדש ה` כוננו ידיך, והוא נעשה ביום, ומה שתרד למטה אין זה בנין שתיפסל בלילה.

הרמח"ל (בספרו המיוחד על בנין הבית השלישי בשם משכני עליון) מיישב שני השיטות יחד על דרך זה: "הבית העליון יתפשט ויגיע למטה. והוא מה שאמרו רז"ל, שמקדש שלישי הוא מעשה ידיו של מקום, כי לא יעקר הבית העליון ממקומו, רק יתפשט ויגיע למטה; ואז יבנה סביבותיו בנין חומרי כאשר לעולם הזה, ויתחבר בנין בבנין להיות אחד, לא יתפרדו זה מזה. והכבוד יהיה שורה בו בגילוי גמור, והוא הענין שנאמר עליו, "ונגלה כבוד ה` וראו", עכ"ל [ובזה מבואר הכתוב במראה שראה יעקב שהראו לו את הבית השלישי שנבנה כנגד בחינתו כמבואר במדרשים, ואמר והנה סולם מוב ארצה וראשו מגיע השמימה כי כך יהיה תכונת הבית הרוחני ההוא סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, (אלשי"ך הקדוש)].

והנה מלבד דברי המדרש הנ"ל שעל ידי קריאת פרשיות אלו ביחזקאל מעלה הקב"ה עלינו כאילו הננו עוסקין בבנין הבית בפועל ממש, אף גם זאת מבואר ברבינו בחיי (סוף פרשת ויקהל) שעל ידי זה נזכה להחיש את בנינו בקרוב, וז"ל: "דע כי הספור בענין המשכן וכליו והחקירה בתכונת צורותיו ומובאיו ושעור ארכן ורחבן וקומתן אע"פ שאין בהמ"ק קיים מצוה גדולה היא, עד שמים יגיע שכרה, ...כאשר נהגה בהם ונשתדל להבין פשוטן ונגליהם, עאכ"ו אם נזכה להשיג תוכם להשכיל אחד מרמזיהם והוא שהזכיר דוד על הענין הזה על הנסתר והנגלה (תהלים מח) סבו ציון והקיפוה ספרו מגדליה שיתו לבכם לחילה פסגו ארמנותיה למען תספרו לדור אחרון, ובזכות הסבוב וההקף בנגלה ובנסתר ישיב שכינתו לתוכו שנאמר (שם) כי זה אלהים אלהינו עולם ועד הוא ינהגנו על מות", והאמת שלדעות הראשונים שעתיד לירד הבנין ממרום אין לנו לעשות יותר מזה הלימוד, שהרי בין כך לא נעסוק בבניין בידים, ואין לנו שיור רק התורה הזאת `סובו ציון והקיפוה ספרו מגדליה`. המשך יבוא - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה