האם הזוהר חזה את העתיד?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אנחנו מאד מתפלאים מגילויים מדעיים שמאמתים דברים שכתובים אצלנו בקבלה מלפני 2000 שנה ואנשים יכולים להתרשם מכך מאוד ואח"כ לגלות שהזוהר לא נכתב לפני אלפיים שנה אלא לפני כמה מאות בודדות אני חושב שזה פוגע קשות באמינות הדברים, לדוגמא אי אפשר להתרשם מזה שכתוב בזוהר שהעולם עגול אם הזוהר פורסם אחרי שכל העולם ידע זאת ומאות שנים אחרי שהיוונים טענו זאת ועוד הרבה דוגמאות, כמובן שספר הזוהר מגלה חכמות נפלאות שמעבר לתפיסתנו אני רק חושב שעדיף לא לפרסם כל כך דברים כאלו שלא יקרה שאדם יבנה אמונתו בדברים שיתבררו לו כלא מדוייקים

תשובה

שלום וברכה

א. הזוהר נכתב לפני בערך כאלף ושבע מאות שנה, נתווספו בו דברים מהאמוראים שהיו כמה מאות שנים אחרי זה חופף לזמן חיבור התלמוד הבבלי.

ב. היו מעטים מאוד מחכמי יוון הקדומים שטענו כי העולם כדורי, דבריהם התקבלו בבוז, ולא התייחסו אליהם בכלל, כדוריות העולם הפכה לעובדה מדעית רק לפני כחמש מאות שנה כשמצא קולומבוס את החצי השני של כדור הארץ הארצות אשר בעבר השני של הכדור בשנת 1491, ועד אז היו מקובלים בעולם תפיסות שונות ותיאוריות אחרות לגמרי.

ג. גם אם מישהו סבור שמישהו בדורות האחרונים פיברק את ספר הזוהר וכתב דברים שקריים בשם תנאים קדמונים, שהוא דבר הזוי לחלוטין, אפי` פרסום ספר הזוהר בעולם היה כמה מאות שנים לפני קולומבוס, שהרי הזוהר כבר נתפרסם לפני יותר משבע מאות שנה, שבספרים מהתקופה של שנות המאה הי"ג כבר מצטטים קטעים שלמים מספר הזוהר שהיה בידיהם, כפי הנראה בספר לבנת הספיר שחיבר רבינו דוד בן רבי יהודה החסיד ז"ל, וכן בספר אוצר הכבוד לרבנו טודרוס השר הגדול שהיה משנה למלך ספרד, שחי אף הוא במאה הי"ג, ומביא לשונות לרוב מספר הזוהר, וכן בתשובות הרשב"ץ (ח"ב סימן רלו), ובעוד הרבה ספרים מהתקופה ההוא.

ד. גם אם היה מישהו מחכמי יוון שטען כי הארץ כדורי, הוא אמר זה כתיאוריה ולא כקביעה, ומי מדבר שאף אחד מחכמיהם לא שיער ולא העלה על דל שפתיו את הקביעות הכותבות בספר הזוהר שחור על גבי לבן, שגם בצד השני של כדור הארץ חיים אנשים בדיוק כמונו עם הרגלים למטה, ושכדור הארץ מסתובב סביב צירו שזהו גילוי מדעי מאוחר יותר. ושיש זמנים בכמה מקומות שחושך להם רוב היום וכו` וכו`, כל הדברים הללו נכתבו בספר הזוהר כקביעות ברורות שאין לפקפק עליהם, כמסקנה ולא כתאוריה!, וכאמור לעיל הזוהר כבר התפרסם לפני יותר מ700 מאות שנה, ונכתב הרבה לפני כן. כך שהמבסס את אמונתו על הנ"ל מבסס על בסיס אמין וקיים.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה