משיח נולד בדרך לא כשרה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, בסיפור יהודה ותמר ענית לי תשובה שבא מלאך ודחף את יהודה להיות עם תמר. ה` שלח את המלאך כדי להתיר את הילדת משיח בדבר רע, בזנות, כדי שהשטן יחשוב שממילא לא יצא מזנות דבר טוב וכך לא יקטרג. יש לי 2 שאלות על התשובה הנ"ל: 1)האם פירוש המושג "אמונה" הוא ,למשל: להאמין בלי הוחכות נחרצות שיהודה היה עם תמר כי מלאך דחף אותו ,וזה לא שיהודה פשוט התפתה 2)יש אנשים שבלעדיהם לא היתה תורה או שלא היה נתן להבינה כראוי כמו משה רבנו ורשי . האם גם הם נולדו בדרכים לא כשרות ואם לא מדוע רק משיח נולד בדרך לא כשרה משה ורשי חשובים לא פחות ממנו תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

הכוונה שהמלאך דחפו פירושה שניטלנה ממנו בחירתו.ואין הדבר רע אלא מגונה כמו שהתבאר לך שאין איסור לגוי לזנות, ואצל יהודה היה הדבר מצוות יבום הכול כמו שהתבאר. והנה בודאי אם אני אומר לך משהו ללא ביסוס ואת מאמינה לי לפתיה תיחשבי. אך אם כך אמרו חכמים במדרש כפי המקובל להם, אין לך לחקור מנין ידעו זאת כי מהיכן שידעו את כל פירושי התורה משם ידען גם את הדבר הזה, הכל מאת ה` בתורה שבעל פה ובוודאי אם יש לך פיקפוק ח"ו באמונת החכמים יכולה את לשאול, ולהבין מדוע את חייבת להאמין לתורה שבעל פה, אך לאחר שתביניא ת הדברים אינך רשאית לשאול על כל דבר מניין להם הדבר, איפה ההוכחה אין כל צורך בהוכחות,

משל למה הדבר דומה, לרופא לפני שאנו נכנסים לטיפול אנו מוודעים שהוא אכן רופא מומחה אך לאחר מכו אין אנחנו שואלים כל דבר מניין לך אדוני הרוםפא את זה או אתזה, אנו סומכים עליו ביודעינו כי רופא מומחה הוא ואין לנו לפקפק על דבריו, וכנ"ל בתורה מותר לשאול מדוע עלינו להאמין לכל דברי התורה, אך לאחר שנקבל תשובה על יסוד האמונה בנתינת התורה אין עלינו להקשות לע כל פרט ופרט, למה כך ולמה כך, כי כעלינו לסמוך על נותן התורה שכל מצוותיו צדק, וכנ"ל בדברי חכמים. והנ ההדבר שכתבתי לך מקורו במדרש בראשית רבה פרשה פה` פסקה ח וז"ל המדרש שם. אמר ר` יוחנן בקש לעבור וזימן לו הקב"ה מלאך שהוא ממונה על התאוה אמר לו יהודה היכן אתה הולך מהיכן מלכים עומדים מהיכן גדולים עומדים ויט אליה אל הדרך בע"כ שלא בטובתו: ע"כ דברי המדרש.

ועוד כתבו בביאור העניין שלא היה הדבר בע"כ ממש אל אבהוראת המלאך והדבר היה מותר לעשותו ודבר זה דומה למה שכתב רמב"ם בהלכות (דיעות) [יסודי התורה פ"ט ה"ג] כי נביא שאמר לעבור על איסור מאיסורי התורה לפי שעה שומעין לו כאליהו בהר הכרמל וכו`, גם יאמן יעקב שעשה מעשה על פי נבואתו שיכול לישא ב` אחיות לפי שעה, לא שיעקר איסור ב` אחיות, ומה גם בזמן שלא היה להם עונש על הדבר אלא הקרבת התועלת אם יקיימו כנזכר, גם יהודה ע"י מלאך הורשה לקחת תמר כאומרם ז"ל (ב"ר פה ח) למה שנמשך ממנה מהאצלת נשמות הקדושות: ע"כ דברי האור החיים הקדוש בפרשתינו.

ולעניין שאלתך בקשר לרש"י ומשה רבינו וכו`, כמובן שלא כל הנשמות המעולות חייבות לרדת בדרך שכזו, עניין מיוחד יש לכל נשמה ונשמה לפי דרכה, וידוע אם לא ידוע לך תכתבי לי, שדוש המלך עצמו גם נולד בצורה של כאיללו זנות, וזה כוונת הפסוק הן בעוון חוללתי ובחטא יחמתני אמי, כנראה שביאת המשיח שעניינה התיקון השלם של העולם היא אשר מסוכנת מאוד בדרך הרגילה. בברכה - ואשמח להבהיר לך את העניין עוד ועוד, וגם את עניין האמונה בדברי חכמים אם הדבר נדרש לך. - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה