בראשית פרקים א + ב

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שאלות מספרי בראשית א + ב: בראשית א: 1) " בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ ". ---הרי ההפרדה בין השמיים והארץ קרתה ביום השני בעניין עם הרקיע.או ביום השלישי בעניין עם היבשות.אז מה הפירוש כאן 2)" ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם " ---מה הכוונה ב " ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם" איזה תוהו ובוהו היה חשך אני מבין,כי לא היה אור.אבל ממה נוצר התוהו ובוהו,ואיך הוא בא לידי ביטויובמה הוא נבדל מהחושך ---מה הכוונה ב " ב וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם " .הרי לאלוהים אין גוף אז איך הרוח שלו שהיא דבר ממשי יכולה לרחף ועוד מעל המים כאשר בפסוק א רשום : " בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ ". מים בכלל לא מוזכרים פה,אז מאיפה הגיעו המים שרשומים בפסוק ב,הרי המים נוצרו ביום השני או השלישי תלוי איך מסתכלים על זה. ---על איזו תהום מדוברוהאם היא כבר לא כלולה בתוך החושך או בתוך התוהו ובוהו 3)" כא וַיִּבְרָא אֱלֹהִים, אֶת-הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים" ---מה הפירוש של תנינים גדולים שמעתי בבית הספר פירוש שהתנינים היו אלילים של עמים אחרים וכדי להראות שאלוהים מעל לאלילים אלו,רשמו את הפסוק הזה. אבל האם המצב היה עד כדי כך גרוע שהיה צורך להוסיף הערה זו בתורההרי בתורה שום מילה לא מיותרת. 4)איך ניתן להסביר את הופעת הדינוזאורים הרי לפי מה שרשום וסדר המאורעות לא היו צריכים להיות דינוזאורים.אז מאיפה הם צצו 5)" . כו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנו" ---איך פסוק זה מפורשהפסוק מתחיל במילה ויאמר וממשיך במילה נעשה.בצלמנו בדמותנו. הרי אלוהים יחיד אז מאיפה הגיעו מילות הריבוי. 6)" כז וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם" ---לאלוהים אין גוף אנושי אז איך רשום את האדם בצלמו בראשית ב : 7)" א וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, וְכָל-צְבָאָם" ---מה הכוונה בפסוק ---מה פירוש המילה צבאםהאם הצמחייה וכל החיות הם בעצם הצבא ששייכים לשמיים ולארץ 8)" . ז וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים; וַיְהִי הָאָדָם, לְנֶפֶשׁ חַיָּה" ---הרי בפרק א ביום השישי נוצרו אדם וחווה,אז מה ועל מי בעצם רשום כאן

תשובה

שלום וברכה

כמה מצער שלא מלמדים את הנוער בארץ את התורה עם פירושיה הנכונים המקובלים לנו מדור דור עד משה רבינו מפי ה`. ואעתיק לך על כל שאלותיך את דברי חז"ל כמובא במפרשים על התורה.

1. פירוש על דברי התורה בפסוק הנכתב ביום שלישי יהי רקיע בראשית א. ו. יהי רקיע בתוך המים - השמים שנבראו ביום הראשון יהיו נרקעים להיות באמצע עובי המים שעל פני כל הארץ. וכמבואר בבשאר המפרשים שביום הראשון נברא החומר שממנו נעשה הרקיע אך עדיין לא נמתח סביב העולם.

2. תהו ובהו - תהו לשון תמה ושממון שאדם תוהה ומשתומם על בהו שבה: בהו - לשון ריקות והכוונה שהארץ הבנויה עכשיו כבר, היתה תוהו. כשנבראת בתחלה היתה תהו ובהו כלומר שממה וריקנית שלא היה בה עשב אדם חיה ובהמה עוף ודגים רמש חשך אור ורוח.

3) רוח אלהים. היא רוח הנושבת, וסמך אותה אל אלהים לפי שהיתה חזקה וכן מנהג הלשון כשירצה להגדיל הדבר סומך אותו לאלהים. עוד יש מפרשים ורוח אלהים מרחפת –שגם את כסא הכבוד העומד באויר ומרחף על פני המים ברא אלוקים ביום הראשון עניין המים אכן לא מוזכר כלל שה` ברא את המים, והם נבראו כבר ביום הראשון, כמבואר בדברי רש"י במקום.

4) על פני תהום - על פני המים שעל הארץ שנקראו תהום ועליהם היה חושך. 5) אלו דברי הבל ורעות רוח, התנינים הם אכן כמבואר ברש"י התנינם - דגים גדולים שבים 6) בראשית פרק א פסוק כו לשון רש"י (כו) נעשה אדם - ענותנותו של הקב"ה למדנו מכאן לפי שהאדם הוא בדמות המלאכים ויתקנאו בו לפיכך נמלך בהן וכשהוא דן את המלכים הוא נמלך בפמליא שלו שכן מצינו באחאב שאמר לו מיכה (מלכים א` כב) ראיתי את ה` יושב על כסאו וכל צבא השמים עומדים עליו מימינו ומשמאלו וכי יש ימין ושמאל לפניו אלא אלו מיימינים לזכות ואלו משמאילים לחובה וכן (דניאל ד) בגזירת עירין פתגמא ובמאמר קדישין שאלתא אף כאן בפמליא שלו נטל רשות א"ל יש בעליונים כדמותי אם אין כדמותי בתחתונים הרי יש קנאה במעשה בראשית: נעשה אדם - אע"פ שלא סייעוהו ביצירתו ויש מקום למינים לרדות לא נמנע הכתוב מללמד דרך ארץ ומדת ענוה שיהא הגדול נמלך ונוטל רשות מן הקטן ואם כתב אעשה אדם לא למדנו שהיה מדבר עם בית דינו אלא עם עצמו.

ותשובתו כתובה בצדו ויברא את האדם ולא כתיב ויבראו:

8) עניין הצלם אלוקים נחלקו המפרשים בכוונה יש המפרשים אלוקים – מלאכים, ויש המפרשים שיש בנו שכל וכוח עיוני כדמות אלוקים,

9)ויכלו הפירוש נשלמו ועמדו על מכונם. צבאם יש מפרשים שזה שם מושאל, ויש מפרשים שכל צבא השמים יונקים את חיותם מבריאת השמים.

 10) לאחר שנכתבה בקיצור בריאת האדם נכתב כל העניין בפירוט. ואמליץ לך יקירי דורש האמת, שתפנה לחנות הספרים הקרובה, ותקנה לך תורה עם פירושיה הנכונים, כרש"י רמב"ן ועוד, ולא תלך במדוחי שוא המשבשים את דברי התורה. בברכה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה