שאל את הרב - כללי

האם נוכל לחזור בתשובה בימות המשיח?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש לך שאלה אליך כבוד הרב, האם זה נכון שהמשיח יבוא שער התשובה יסגר, ומי שלא חזר בתשובה לפני לא יכול לחזור יותר?

תשובה

שלום וברכה

הנה כתב בספר מהריל מגדולי רבותינו הראשונים בהלכות עשרת ימי תשובה שיהיה כל אדם מפשפש במעשיו וכל מה שחטא בזה השנה יכלול בוידויו ויתודה ויתחרט על כל חטאיו. ובכל יום יעשה אדם תשובה דכתיב שוב יום אחד לפני מיתתך כל יום ישוב בו וידאג שמא ימות למחר. ועוד סיבה שחייב אדם לשוב בכל יום משום דלימות המשיח אין מקבלין בתשובה. וכדוגמת זה שאין מקבלין גרים אז, דהמתגייר אז אין עושה מאהבת הש"י רק לשמוח בשמחת ישראל, וכן השב בתשובה אז יהיה דינו כן, ומאחר דאנו מצפין לישועה בכל יום מי שאינו שב ויבא משיח במהרה בימינו שוב לא יכול לשוב וישאר ח"ו בחטאיו. וכשיבקש האדם לשוב, מקרב הגאולה. שנא` ובא לציון גואל ולשבי פשע (ישעיה נט, כ).

בודאי כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, ובודאי שתהיה אפשרות לתקן את החטאים, גם בעת ביאת המשיח, אך ההבדל הוא שכעת האדם השב בתשובה שלימה, מתכפר חטאו מיד, וכמבואר ברמב"ם הל` תשובה,

אך לאחר ביאת המשיח יהיו חייבים ליענש על כל חטא וחטא ולא תועיל התשובה לכפרת עוון, לללא עונש. וע"כ כמה כדאי לשוב בתשובה מוקדם ככל האפשר, כדי להינצל מכל העונשים, ועיקר התועלת, מהתשובה היא עצם הזכות לעבוד את הבורא, אשר נתן לנו את תורתו, וזיכנו להיות לחלקו, ואהבנו עד שקורא לנו בנים שנא` בנים אתם לה` אלוקיכם, ואין זכות גדולה יותר מלהקרא בנים למקום.

עוד רבה התועלת מהתשובה כעת, כי אף לאחר כל העונשים, אם לא סיגל האדם מצוות ומעשים טובים לא יהא לו שכר לעולם הבא, וישאר עלוב וריק, ללא שום הנאה, אך אלו שסיגלו לעצמם מצוות ומעשים טובים יזכו לשכר הטוב הצפון לצדיקים, אשר עין לא ראתה אלוקים זולתיך.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה