בליל הסדר שותים 4 כוסות, מדוע דווקא 4?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

במהלך קריאת ההגדה אנו שותים 4 כוסיות יין בהסבה לצד שמאל...שאלתי היא מדוע דווקא 4 כוסיות ומדוע לצד שמאל

תשובה

שלום צודק אתה מאוד שאתה כבר מתחיל להכין את עצמך למצוות חג הפסח הקרב. ובכן, מצוה מדברי סופרים מיוחדת לליל חג הפסח, היא מצוַת שתיַּת ארבע כוסות יין. והואיל שהמצוה הזאת חביבה עלינו ביותר, שהכוסות באות לזכר ארבע לשונות של גאולה האמורות בתורה בפרשת וארא, והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי, וארבעה ענינים של גאולה הרמוזים בלשונות אלה - לפיכך דין הוא שנעשה הידור לכל אחת מארבע הכוסות, ואין לך הידור גדול מזה, ששותים אותה לאחר סדר של ברכות או של הילול שמברכים לה` ומהללים אותו על טובו וחסדו שעשה עמנו.

בשעה שהלב מרנן עם אותן ברכות או אותם הילולים, אותה שעה יפה היא לשתות עליה כוס של גאולה: בסדר הלילה שתי סדרות של ברכות וסדר גדול של הילולים. ואם נחלק את הסדר הגדול של ההילולים לשניִם, אז נוכל לקבוע את ארבע הכוסות, כל אחת בסיום סדר ברכות או סדר הלל. לכך מחלקים את ההלל לשנים, וזהו סדר ארבע הכוסות: כוס ראשון - לאחר סדר ברכות הקידוש: כוס שני - לאחר ההגדה וסדר הלל המצרי: `הללויה הללו עבדי ה" ו`בצאת ישראל ממצרים` וברכת `גאל ישראל` שבסוף סדר זה:

כוס שלישי - לאחר סדר ברכות המזון: כוס רביעי - לאחר גמרו של סדר ההלל מ`לא לנו` עד הסוף ו`נשמת כל חי` והלל הגדול (`הודו לה` כי טוב כי לעולם חסדו` וגו`) עם ברכת השיר שבסוף הסדר הזה, ושותה אחריו את הכוס הרביעי: הסבה: חיָּב אדם לאכול את אכילותיו ולשתות את שתיותיו שהוא אוכל ושותה בלילה זה למצוה: ארבע כוסות, כזית מצה, כורך וכזית של אפיקומן - כשהוא מסב במיטה או על כסא מרופד או שיש עליו כרים.

שכך הוא דרך המלכים והגדולים שאוכלים בהסבה, ובלילה זה כל ישראל נוהגים מנהג מלכים: וזו לשון הרמב"ם ז"ל: `חיב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים. לפיכך כשסועד אדם בלילה הזה, צריך לאכול ולשתות והוא מסב דרך חרות`; -: `כדרך שהמלכים והגדולים אוכלים`: וכן כתב רבנו מנחם המאירי: `כדי שירמוז בה סימן לחרות וגאולה ויתעורר לשבח למי שגמלנו טובה בגאולה וחרות משעבוד קשה ומגונה`: וכשהוא מסב, נוטה על צד שמאל ואוכל ושותה ביד ימין.

ואפילו אטר יד ימינו שאוכל תמיד בידו השמאלית, מסב גם הוא בשמאל ואוכל ושותה בשמאלו שהיא ימין כל אדם. לפי שההטיה לצד ימין סכנה יש בה, שמא יקדים קנה לושט: בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה