איך יתכן שכתוב בתורה עניין נקמה? "עין תחת עין שן תחת שן וכו...

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש לי שאלה .אומרים שאסור לנקום ולשנוא. גם כתוב בתורה שאסור לנטור טינה ואסור לנקום. שמעתי מאיש דתי שיש דבר שניקרא עי תחת עין שן תחת שן וכו... הוא אמר לי שזה אומר שאם מישהו הרג בן אדם גם אם זה היה בשגגה אז משפחתו של הנפטר זכאית להרוג אותו אלא עם כן הוא נימצא בשלוש ערים שבהם אסור להם לגעת בו. אם תוכלו להסביר את העיניין הזה אני אשמח כי את האמת אני נימצאת ממש בבילבול מכיוון שכתוב בתורה שאסור לרצוח ואסור לנקום וגם אסור לקחת את הצדק לידיים ואסור לשפוט לכף חובה איך ורק אלוקים מעניש.איך זה מסתדר

תשובה

שלום רב

הדברים שהעלית ראוים להבהרה.ונחלקם לשני חלקים. א, מה שהבאת דוגמה מעין תחת עין שן תחת שן, להתיר נקמה. בטעות יסודה. והטעות נשתרבבה הרבה בלשון בני אדם. כי כוונת הכתוב בפרשת משפטים שצוטט, אינו שאדם ששבר לחבירו שן. יכול חבירו לנקום בו ולהוציא לו שן בחזרה. אלא שהמזיק חייב לשלם לחבירו כמה שהוא איבד מערכו בזה שנעקרה לו שן או עין. ב, והוא העיקר. שהתורה לא אמרה בשום מקום שאין דין ואין דין.

וכמו שגם בימינו מי שהזיק לחבירו בממונו חייב לשלם לו. כך בזמנים שהיו לישראל דינים מוסמכים אשר הורשו לדון דיני קנסות ועונשים, היו דנים בדינים אלו על פי מה שאמרה תורה. ובכלל זה מה שהתירה תורה לקרוב הנרצח להרוג את הרוצח בשוגג, עד שבא לאחד מערי מקלט. אך מעבר למה שהתירה תורה לענוש או לתבוע ממון. אז מתחיל איסור נקימה, נטירה, ושנאת הזולת. ואני תקוה שהדברים יובנו כראוי.

בכבוד ובברכה אהרן מאירי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה