מה פשר הבקשה למלא פגימת הלבנה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אנחנו אומרים בקידוש לבנה: "יהי רצון מלפניך ה` אלוהי ואלוהי אבותי למלאות פגימת הלבנה..", האם הכוונה רק על דרך האגדה בגמרא או גם על דרך הפשט שהירח יהיה בגודלה של השמש ? כי אם כן יש לזה השלכות הרות גורל (פיסיקלית)- גאות ושפל וכדו` -כמובן שלקב"ה אין בעיה לסדר את זה, ומצד שני מה העניין לבקש בתפילה על דבר אגדה (גם אם יש כאן מסר) ? תודה.

תשובה

שלום וברכה

אקדים –לצורך מי שאינו מכיר את התפילה הנאמר בעת קידוש הלבנה- את נוסח התפילה: "וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה` אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי לְמַלֹּאת פְּגִימַת הַלְּבָנָה וְלֹא יִהְיֶה בָּהּ שׁוּם מִעוּט. וִיהִי אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַשמש וּכְאוֹר שִׁבְעַת יְמֵי בְרֵאשִׁית כְּמוֹ שֶׁהָיְתָה קוֹדֶם מִעוּטָהּ. שֶׁנֶּאֱמַר אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרוֹת הַגְּדוֹלִים".

 ועל כך שואל השואל הנכבד, מה זה בדיוק מילוי פגימת הלבנה שאנחנו מתפללים עליה, מה רע בצורתה כעת, ומה טוב כשהיא לא תהיה פגומה, וכן האם באמת דבר כזה יקרה בעתיד, וכיצד יתמודד כדור הארץ עם השינוי הנורא הזה שבוודאי תשפיע עליה במידה רבה, אם אכן זה יתרחש.

תשובה אקדים את הסיפור הידוע מפראנץ יוזף מלך צרפת שפגש פעם ביהודים בעת שקידוש את הלבנה, וכשראה אותם צופים מחוץ לבית הכנסת על הלבנה וממללים תפילות, שאל אותם למעשיהם, והם הסבירו לו כי הם מתפללים שהחור שיש בלבנה בתחילת החודש תתמלא ותהיה לעיגול שלם, השיב פראנץ יוזף: כנראה שטוב להם, היהודים, שאין להם בעיות אחרות מלבד הפגם בלבנה.

ובכן, לאמיתו של דבר, ענין הפגימה בלבנה והמילוי שלה, הוא סוד עמוק עמוק בתורת הקבלה, שאי אפשר להרחיב בה במסגרת זה, ותוכן הדבר בקצרה שלפי שהשמש והירח הן משלים לספירת התפארת והמלכות בעולם האצילות, מתפללים אנו על התיקון השלם העתיד לבוא כשתחזור ספירת המלכות לדרגא גבוהה כמו ספירת התפארת, וכמו שהיה לפני החטא הראשון, ואז תפסיק ספירת המלכות מלהיות בדרגה שהיא כיום שאין לה מעצמה כלום וכו` וכו`.

אולם כמו כל דבר, בוודאי ששינויים מפליגים בספירת המלכות העליונה תשליך גם על הלבנה הגשמית בעולם העשיה, שהכל מכוון זה נגד זה, ולכן היה מקום לומר שאז אכן יתרחש שינוי נוראי על טבעי שהירח תתחיל להאיר מעצמה ותהיה כמו שמש. אולם אין הדבר כך, ושני ביאורים לדבר. ביאור ראשון: שני המאורות הגדולים שברא אלוקים ביום הרביעי, נתלו ברקיע השמים שלש שעות מן היום הרביעי.

השמש היתה אז במקומה בגובהו של מזרח הרקיע והאירה את חצי הכדור העליון של הארץ במאור היום, והירח עמד ממול השמש בתחתיתו של מערב הרקיע והאיר את חצי כדור התחתון של הארץ במאור הלילה: מתחילת בריָּתם לא היו המאורות שווים, אלא שהשמש יש לה אור עצמי, ואילו הירח רק עשוי חומר הקולט זיו השמש, וחוזר ומאיר מזיו זה על הארץ. אף על פי כן נקראו שניהם `המאורות הגדולים` (בראשית א), זה בגדלו וזה בגדלו: והיו שניהם עשויים להיות כמקיפים את הארץ הקף שווה במשך עשרים וארבע שעות.

השמש מצד זה של הארץ והירח מצד השני, והארץ - בתוֶך: כל אימת ששני המאורות האלה עומדים זה מול זה משתי קצות הארץ - שניהם מאירים על הארץ במלא אורם. כיון שכל זיו השמש הנופל על הירח הוא מול פני הארץ: אילו היו שניהם מקיפים את הארץ בהיקף שוה תמיד, לא הייתה הלבנה נראית חסרה לעולם והייתה נקראת תמיד `מאור גדול` כבתחילת בריָּתה, כלומר, מאור שהוא תמיד גדול בגדלו שלו, ואינו נראה פעמים מלא ופעמים חסר, פעמים גדול ופעמים קטן: לאחר שנתלו במקומם בשעה שלישית מיום רביעי, ונקראו שניהם מאורות גדולים, כתוב בהם (שם): אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה. כלומר, השמש נשארה בגדלה, ואילו הלבנה לא נשארה בגדלה אלא נתקטנה מגדלה שלה. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה: `שווים נבראו, ונתמעטה הלבנה על שקיטרגה ואמרה, אי אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד, ואמר לה הקדוש ברוך הוא: לכי ומעטי עצמך`: ענינו של הקיטרוג הזה שקיטרגה הלבנה ומה שהשיב לה בוראה, ידוע רק לבאים בסוד אלוה. ואולם פשוטו של הדבר, שמיד נעשה שינוי במעשה בראשית, שנתכסתה הלבנה ולא נראתה על פני הארץ במשך ארבעים ושבע שעות. וכשהיא נגלתה שוב ביום ששי בסוף שתי שעות מן היום, היה אפשר לראות ממנה רק חוט דק של אורה כזה שרואים בשעת מולדה: ומאותה שעה ואילך שונה מהלכה של הלבנה, ובכל עשרים ותשעה ימים ושתים עשרה שעות ועוד כשלשת רבעי שעה - הלבנה עושה סיבוב אחד סביב כדור הארץ: ומתוך כך נתחדש כל המצב הנוכחי שנראה לעינינו מדי חודש בחודשו, שבשעת המולד עומדת הלבנה בין השמש לארץ ואורה מכוסה מעין הארץ, כיון שעובר עליה מחצית הזמן עד למולדה השני, כלומר, ארבעה עשר יום ותשע שעות ועשרים ושתים דקות ועוד משהו, כבר הספיקה במהלכה המהיר להרויח חצי אופק השמים, ואותה שעה כבר היא עומדת מול השמש בעבר האחר של כדור הארץ, ואז נראה אורה מלא לעין הארץ. לכך, כל אותו הזמן שבין המולד למילויה של הלבנה אורה גדל והולך. כיון שנתמלא אורה במחצית החֹדש ועדיִן היא ממהרת להלך הרי היא שוב מתקרבת והולכת כלפי השמש בעבר השני של האופק, ולכן אורה הולך וקטן עד שמתכסה שוב לגמרי בהרויחה סיבוב שלם על פני הארץ והגיעה שוב למעמדה הראשון, בין השמש לארץ - ובא מולד חדש: וכן יש מוסיפים שבהתחלה הייתה מהלך הלבנה בגלגל גבוה, אשר לפי מהלכה הייתה תמיד נוכח השמש, ועל כן לא היה לה שום מיעוט לעולם, וגם שכאשר היה מהלכה בגלגל גבוה לא היו לה ליקויים לעולם, כי סיבת הליקוי היא כשנכנס דבר מה ביניהם, וכאשר הייתה מהלכת בגלגל גבוה לא היה שום דבר גורם ליקוי, וזה ידוע באסטרונומיה שכל הליקויים מתהווים רק מפאת שפלות מהלכה, וזהו הפירוש שנתמעטה הלבנה היינו שמהלכת בגלגל קטן יותר נמוך לארץ, ועל כן מסבבת את הגלגל בזמן מועט תוך פחות מחודש, שכל היקף הגלגל הוא מעט לעומת היקף הגלגל שהיה מהלכה מקודם מיעוט הלבנה, וזה גורם הסרתה מאת נוכח פני השמש, וגורם הליקויים פעם יחשך אורה לגמרי ופעם יראה אורה, ומה שעתיד להיות באחרית הימים כאשר יהיה התיקון הכללי [והכוונה אל הזמן שאחרי תקופת המשיח המכונה `עולם הבא`] תתוקן הקלקול הזה, וזהו שאנו אומרים בברכת הלבנה למלאות פגימת הלבנה ולא יהי` בה שום מיעוט, היינו שמעמדה יהיה תמיד נוכח פני השמש שבזה תלוי המיעוט, זה תיקון אחד, ואמר עוד ויהיה אור הלבנה כאור החמה, היינו שלא יהי` שום דבר ביניהם המסתיר ומאפיל את האור לא מפאת הכוכבים, כי תשוב לסבב בגלגל הגדול, ולא שום דבר אחר, כי בזמן הזה אין אויר העולם פנוי מאדים ורוחות רעות, ולכן אפי` בזמן שאין ליקוי מפאת הכוכבים וגוף הארץ, מ"מ אין אורה מבהיק כל כך, וע"כ אף שאצלנו נראה ונחשב שהלבנה בטהרתה, הוא רק מחמת שלא ראינוה מעולם באופן אחר, כי באמת איננה בטהרתה אלא כבדרך זכוכית לא שקופה לגמרי, ולעתיד לבוא שיסורו כל המסכים והאויר יהיה נקי יהי` אור הלבנה כאור השמש זהו התיקון השני.

ע"פ שם משמואל פרשת ויקרא שנת ה` תרע"ד. ביאור שני: נקדים כי יש להבין הלשון `פגימת הלבנה`, הלוא האמת היא שהלבנה אינה נפגמת כלל שלעולם חציה מאיר, אלא שלפעמים פונה החלק המאיר למעלה ולא יקרא זה פגימה בלבנה, אלא לשוכני כדור הארץ, שאנחנו לא רואים את החלק המאיר, ומדוע לייחס את הפגימה בלבנה עצמה?.

והנה, מה שהלבנה מקבלת אור השמש ומאירה לארץ היא כעניין הראי שכשהיא עומדת נגד השמש, ומשתקף בה אור השמש, והאור הזה נראה על כדור הארץ, והנה רואים במציאות שאם מלבנים חתיכת מתכת באש תשוב להיות כמו גחלת של אש ותהיה לוהטת ומאירה כמו אש ממש, משא"כ אם נשים רגב אדמה באש לא ישתנה מראהו כמראה האש, כי עכירת העפר מעכב לבל יתפלש מראה אש אל תוך תוכו, ורק מתכת שכבר נזדככה עכירת חומרו יתפלש בו כוח האש אל תוך תוכו וישוב הכל לפיד אש.

וכן יש לומר עניין הלבנה שאינה נותנת לאור שמאיר על פניה לחדור אל תוך תוכה כדי שתאיר גם הצד השני, שעכירת הלבנה מונעת שלא יתפלש אור השמש אל תוכה, ואינה מאירה אלא מחמת האור החוזר של ניצוצי השמש המכים עליה, אבל לעתיד תזדכך הלבנה זיכוך רב מאד שיתפלש אור השמש אל תוך תוכה ותשוב כולה כמו כדור אור מאיר, ועל ידי כך תאיר גם המחצית השניה שאיננה רואה את פני השמש, ולכן לא יהיה בה לעולם שום פגימה. ע"פ שם משמואל פרשת תזריע - ר"ח ניסן בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה