כשקורה לנו טוב האם זה בגלל שאנחנו טובים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רואים בעולם צדיקים גמורים שכל חייהם עושים מקסימום השתדלות בעבודת ה ובכל זאת הם סובלים יסורים; שכול, בית סוהר וכו. וגם רואים אנשים פשוטים שמאד משתדלים להיות צדיקים והיסורים שה נותן להם הם בלי פרופורציה למה שהם עושים. כי ה פועל לפי גלגולים קודמים,או שאתה צריך להיות כפרה על הדור. יוצא שזה לא שאם קורה לי משהו טוב זה כי הייתי טובה .כי הצדיקים טובים ורע להם. אז נראה שה לא קרוב ופועל איתנו לפי המעשים שלנו בהשגחה פרטית .אז איך ה מתקשר אתנו?

תשובה

שלום וברכה!

הנה שאלת צדיק וטוב לו, רשע ורע לו,היא שאלה עתיקת יומין, אשר נשאלה ע"י משה. כשהראהו הקב"ה את צדקתו של ר` עקיבא, שאל משה את ה` ומה יהא בסופו? הראהו הקב"ה שסורקים את בשרו במסרקות של ברזל, עד שמת. שאל משה, זו תורה וזו שכרה? אמר לו, שתוק כך עלתה במחשבה לפני.

הרי שגם למשה, לא התגלה לגמרי סוד ההנהגה העליונה, ונשאר לו הדבר ללא הסבר. מפני שהאדם חכם ככל שיהיה, מוגבל הוא בשכלו, ולא יגיע לחקר תבונתו של ה`, אשר הוא שכל שאינו מוגבל. אך ישנם גם טעמים פשוטים, אשר לפעמים זאת הסיבה לסבל הצדיק, ולטובת הרשע. והדבר מבואר בתורה, `ומשלם לשונאיו על פניו להאבידו` והיינו שלפעמים יעשה הרשע מעשה טוב, אשר יש לו לקבל שכר ע"ז, והקב"ה משלם לו שכרו בעוה"ז כדי לטורדו מהעוה"ב, ויש לך לדעת כי השכר על מצוה אחת הינו רב מאוד, וע"כ לפעמים יטיב ה` לרשע הטבה מופלגת בעוה"ז, כדי לגמור את שכרו בעוה"ז, ויטרד לגמרי מהעוה"ב, עקב עוונותיו המרובים. ובצדיק אשר מעשיו טובים בדרך כלל, וחטאיו מעטים לא ימתין ה` לעונשו עד לאחר פטירתו.

אלא יענישו בעוה"ז, כדי שיבא נקי לעוה"ב ,ויפה שעה אחת בעוה"ב יותר מכל חיי העוה"ז. נמצא שהיסורים בעולם הזה טובים הם מאוד לצדיק. ודבר זה מפורש ג"כ בספר תהילים פרק עג עיינו שם ובדברי המפרשים. וזה רק הסבר אחד על חלק מהמקרים. ועל כן אכן אין כלל ראיה מהטובה שיש לאדם, ליושר דרכיו. אך כאשר ישכיל האדם וידע שבעוה"ז זה רק מקום עבודתו. וביתו אשר בו יקבל שכרו, הוא בעולם הבא, אשר שם השכר לנצח, ודאי לא יכאב לו על זה שישנם פועלים פשוטים אשר כל שכרם מסתכם באש"ל מלא בשעת העבודה, ומשתגמר העבודה ירעב ללחם ואין.

אלא יעדיף להסתפק בלחם צר בשעת העבודה ובגמר העבודה ישב בנחת ויקבל שכרו משלם. וע"כ ישכיל האיש הנלבב וימלא את רצון בוראו בעולם הזה וטוב לו. וכאשר יקיים האדם את מצות ה` כדבעי, יתחיל להרגיש את קרבת ה` אליו, והנאה רוחנית זו של קרבת ה`, אין לה אח ורע בהנאות הגשמיות. וכדוגמא בעלמא ,אביא, את אלו אשר אוהבים מאוד שירה, אזי בשמעם שירה עריבה, ישכחו מכל הסובב אותם, ולא יחושו בכל צער ,וכידוע. והדבר הוא רק כמשל, כלפי ההרגשה הטובה, מקרבת אלקים. אך כמובן כ"ז ירגיש. רק האדם השומר את מצוות הבורא באמת ובתמים. וזוהי הדרך היחידה להתקשר להקב"ה בעוה"ז ולחוש בקרבתו. היי שלום בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה