הליכה עם פאה נוכרית?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני ממש לא מבינה... נניח שפאה זה בסדר. מדוע בת חרדית מבית יעקב חייבת ללכת עם שיער אסוף ואילו אשה עם פאה עם שיער פזור? "ויפרע את שערה" שזו הסיבה העיקרית לאיסוף השיער. וכן לא אוסרים את הפאות כיון שזו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה, אך עובדה שהציבור לא יכול לעמוד בפאה כשרה כראוי, מה שמכשיל את הציבור עוד יותר שהיום כבר לא ברור לאף אחד מה כשר ומה לא. ואם כיסוי ראש הוא יותר צנוע (כשמכסה את הכל והוא בצבע ובאורך הראויים) מדוע דורשים פיאות בקהילות מסוימות ובתפקידים ומוסדות מסוימים על אף ההקרבה והמסירות של נשים שמסוגלות לעמוד בכיסוי ראש? לדוגמא קרית ספר, או הוראה בבית יעקב...

תשובה

שלום

אם המצב כפי שאת כותבת, זה באמת נשמע אבסורדי ולא הגון, לכל הדעות כיסוי ראש עדיפה לאין מונים על פיאה נוכרית כשירה, מאחר והיתר הפיאה נשען על מיעוט קטן מבין הפוסקים. אולם כמובן שמאחר ויש מיעוט פוסקים אשכנזיים שהקילו בדבר, והפוסקים האלה הם פוסקים מהשורה הראשונה שסומכים עליהם בדיני שבת וטהרה וכו`, לכן קיים היתר הלכתי ללכת כך וכמובן שאי אפשר למחות באלו הנוהגים כך.

אולם בעיקרון, הרחקת הנשים שאינן נוהגות בקולא הזאת, היא מעשה לא ראוי לכאורה, וחבל מאוד אם נוהג זה קיים. גם גדולי הדור הליטאים סבורים שמעיקר הדין יש להחמיר כדעת רוב הפוסקים ולא להזדקק לפיאה.

אולם, תרשי לי ללמד קצת זכות עליהם, מכיוון שאולי האמהות החובשות פיאה אינן רוצות שהבנות שלהם יתחנכו אצל נשים שאינן נוהגות בקולא הזאת [ואולי אף יטיפו לדבר], וזה יכול לגרום לזלזול מסויים של הבת באמא שלה החובשת פיאה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה