אהבה חד צדדית זו אהבה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אם אני אוהבת מישהו והוא לא אוהב אותי האם זה אהבה אמיתית?. כלומר אני מנסה לשאול האם יתכן שאדם יתאהב במישהו שלא רוצה אותו או שכל אחד מתאהב במישהו שאמור לאהוב אותו גם..??

תשובה

שלום

שלמה המלך בחכמתו קבע בספר משלי (פרק כז): "כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם", ופי` רש"י (יבמות קיז א) "כמים הללו שאדם צופה בהן ורואה בהם פנים כפניו, אם הוא שוחק הם שוחקות, ואם הוא עקום הם עקומות, כן לב האדם לאדם האחר, אם הוא אוהב את זה גם זה הוא אוהבו, ואם הוא שונא את זה גם הוא שונאו".

וידוע מהספרים הק` כי הרוצה שהחבר חיאהב אותו, יוכל להשפיע עליו בכך שהוא יגביר את אהבתו כלפי החבר, ובכך יעורר בחבר שגם הוא יאהב אותו, ומובן שזה יהיה אהבה בלתי נשלטת מהחבר כלפיו, ורבינו האור החיים הק (בראשית מד יח) ביאר במפגש המתוח שבין יהודה ליוסף משנה למלך מצרים, שיהודה לא ידע כי מולו ניצב אחיו מאב, ולכן התייעץ כי בכדי להפוך את ליבו של המלך שיאהב אותו אין עצה אחרת אלא שיהודה יתחיל לאהוב את המלך, ובכך יתעורר בלב המלך אהבה בלתי נשלטת כלפי יהודה, ולכן כתוב "ויגש אליו יהודה".

ובמקום אחר (שמות לג יא9 מבאר האור החיים שגם בין האדם לקונו הבחינה הזאת קיימת, וזה לשונו המעורר כל לב: "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם, פירוש כי הלבבות ישכילו בנעלם אם לאהוב אם לשנוא, כי כפי אשר יכין האדם לבו לאהוב חבירו, כמו כן יתבונן לב חבירו לאהוב אותו, והוא אומרו כאשר ידבר איש אל רעהו שלא יאהבהו אם לא יכין לבו להיות גם הוא רעהו, כמו כן דיבר ה` פנים אל פנים, ומעתה יבחין אדם מה הוא עם קונו, אם לבבו יתאוה ויחשוק בה` ובעבודתו הנה זה סימן כי ה` אהבו".

ולעניין שאילתך לפי הנ"ל יוכל להיות שאת תתחילי לאהוב מישהו שלא אוהב אותך, אולם אם תמשיכי לאהוב אותו, זה יעורר בו אהבה בלתי נשלטת כלפייך.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה