מה ההשפעה של תשובה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב פנגר שלום רב, צפיתי בסרט על מוות קליני, בו מתואר כי מראים לאדם את כל חייו כולל כל ההשלכות של מעשיו. שאלתי - אם יש מעשים שאני רוצה ל`מחוק` מהסרט, שאני מתחרט עליהם לחלוטין, האם עשיית תשובה באמת מוחקת הכל? האם התשובה מוחקת גם את ההשלכות של מה שעשיתי/אמרתי? אם לא , איך כן אפשר למחוק "קטעים בלתי רצויים", (בהנחה כמובן שכיום אין לי דרך לתקן את המעוות)?

תשובה

שלום

כך כתב הרמב"ם (הלכות תשובה פרק א הלכה ג): "בזמן הזה שאין בית המקדש קיים ואין לנו מזבח כפרה אין שם אלא תשובה, התשובה מכפרת על כל העבירות, אפילו רשע כל ימיו ועשה תשובה באחרונה אין מזכירים לו שום דבר מרשעו שנאמר רשעת הרשע לא ייכשל בה ביום שובו מרשעו, ועצמו של יום הכיפורים מכפר לשבים שנאמר כי ביום הזה יכפר עליכם", ומבואר הדרך הנכונה למחוק קטעים מהוידיאו.

אולם אפשרי שהדברים האלו יופיעו בוידיאו הרוחני ההוא כעוונות שנתהפכו לזכויות כתוצאה מתשובה שנעשתה מאהבה, שכמובן אנחנו לא מוותרים על הקטעים האלה. ומה יפה אמר החסיד בחובות הלבבות (שער חשבון הנפש פרק ג): "כבר נאמר, כי הימים מגילות, כתבו בהם מה שתחפצו שייזכר לכם".

שמעתי פעם הספד מאדם גדול בתורה על אדם גדול בתורה, וכה הוא אמר: יום הלידה הוא הכריכה הקדמית העבה של הספר, יום המיתה הוא הכריכה האחורית העבה של הספר, ימי החיים הם הדפים שבאמצע, שעליהם אפשר לכתוב כרצון איש ואיש, אתם כתבתם ספר יפה מאוד, לך לשלום.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה