שאל את הרב - כללי

למה בדברי הימים כתוב דויד עם יו"ד?

  • ה' אדר ב' התשע"ט
אא

שאלה

שאלה שמסקרנת אותי
מה הסיבה שבתפילה בבוקר כתוב בסידור "ויברך דויד את ה'"... הוסיפו את האות י' ובשאר התהילים והתנ"ך כתוב בלי האות י'....????

תודה מראש
 

תשובה

שלום רב,

נשאל בזה הגאון בעל בן איש חי זצ"ל בספרו שו"ת רב פעלים חלק ד' (חלק סוד ישרים סימן ח) למה דויד המלך ע"ה לא נכתב שמו בתוספת יו"ד אלא רק בדברי הימים ובשיר השירים שהם בכלל כתובים אבל בנביאים לא נכתב ביו"ד.

והשיב: בשער רוח הקדש גילה רבינו האר"י ז"ל מדרגות הנבואה ושם מפורש דנבואה שהיא קול בקול ושניהם של עצמו לא זכה לזה אלא משה רבינו ע"ה לבדו, וכנגדו ברוח הקדש זכה דוד המלך ע"ה לבדו, שהוא קול בקול ושניהם של עצמו עיין שם. ולכן בספרי הנביאים שנאמרו על ידי נבואה לא נזכר שם דוד המלך ע"ה ביוד כי אף על פי שזכה גם הוא לגדולה לא זכה למדרגה הנזכרת שבנבואה, אלא ברוח הקדש זכה דוד המלך ע"ה למדרגה הגדולה של קול בקול ולא זכה אדם ברוח הקודש במדרגה זו אלא רק הוא לבדו. אבל בכתובים שהם אמורים ברוח הקודש ולא בנבואה נזכר שמו בתוספת יו"ד לרמוז על תוספת ומעלה שהיה לו לדוד המלך ע"ה רוח הקדש על כל בעלי רוח הקדש.

ועוד נראה לי הטעם שנזכר בכתובים שהם אחר הנביאים בתוספת ומעלה זו של יו"ד, היינו ללמד כי סופו זכה ליתרון גדול ומעלה גדולה יותר ממה שהיה לו בתחלתו ועליו נאמר ואם היה ראשיתך מצער אחריתך ישגא מאד. כי דויד מלא ביו"ד עולה כ"ד ושמו כפול כדרך הצדיקים הרי כ"ד כ"ד, שתתקיים המעלה והבטחה של הפסוק ושמתי כדכד שמשותיך וכתיב ביה בדוד המלך ע"ה וכסאו כשמש נגדי.

אמנם נראה חידוש גדול כי בספר יחזקאל סימן ל"ד נזכר דויד מלא ביו"ד דכתיב והקימותי עליהם רועה אחד ורעה אתהן את עבדי דויד הוא ירעה אותם וכו' דכאן נכתב דויד מלא ביוד אף על פי שהוא ספר נביאים, ואף על פי שבספר יחזקאל עצמו נכתב כמה פעמים דוד בלא יו"ד, ובסימן הנזכר עצמו בפרק שאחריו נכתב דוד בלא יו"ד דכתיב ועבדי דוד נשיא בתוכם, עם כל זה לא נזכר דויד ביוד אלא רק בפסוק הנזכר והיינו כי נתנבא יחזקאל הנביא ע"ה על מעלתו אשר ישיג לעתיד להיות נקרא דויד מלא ביו"ד.

ולכך כתבתי במקום אחר שאחר ברכת הלבנה שאומרים דוד מלך ישראל חי וקים, שיכוין האדם דויד מלא ביו"ד. עד כאן דברי קודשו.

בברכה,

הלל מאירס

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:דברי הימיםדוד המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה